Intervju Vuka Draskovica

Balvan u svom oku, trun u oku drugoga

Korrieri

 Kako se bivsi novinar Vuk Draskovic oseca u stolici ministra spoljnih
poslova drzavne zajednice Srbija i Crna Gora?
- Funkcija koju sada obavljam samo je formalno novi posao za mene. Vec 14
godina sam predsednik Srpskog pokreta obnove. Kao lider te stranke, koja je
od 1990. do jeseni 2000. bila vodeca demokratska antimilosevicevska i
antiratna snaga u Srbiji, imao sam mnogobrojne susrete i razgovore sa
sefovima drzava i vlada, ministrima spoljnih poslova i, uopste, vodecim
licnostima Evrope i sveta. To iskustvo i stara poznanstva i prijateljstva
veoma su mi dragoceni. Cinjenica da sam bivsi novinar i da sam pisac daje
poseban pecat mom diplomatskom delovanju. Ne volim cinovnicki jezik bez
duse, ne volim da govorim citajuci, maksimalno izbegavam formalizam.

 Koliko je jos nacionalizam prisutan kod g. Draskovica u ovom novom periodu
njegove karijere?
- Samim tim sto sam Srbin, mogu biti samo srpski, a ne, recimo, americki,
korejski ili kenijski nacionalista. Moj nacionalizam je uvek bio
nacionalizam coveka koji veruje u Boga i hriscanske vrline coveka i nacije.
Ne ciniti drugima nista sto ne zelimo da drugi cine nama. U svakoj prilici,
najpre vaditi balvan iz svog oka, da bismo imali pravo da pokazujemo na trun
u oku drugoga. Ovako sam mislio i govorio i pre petnaest i pre trideset
godina.

 Suprotstavili ste se Slobodanu Milosevicu u vezi s genocidom nad Albancima.
Da li je to svetski stav ili samo prilagodavanje situaciji?
- Suprotstavljao sam se etnickom ciscenju Albanaca od strane Milosevicevog
rezima i svim vidovima njihove diskriminacije, kao sto i sada najsnaznije
govorim protiv etnickog ciscenja Srba sa Kosova i Metohije i gotovo
svakodnevnog ubijanja ljudi, ubijanja srpske dece, ubijanja crkava i
manastira. Za to sam da obazrivo upotrebljavamo reci. Genocid je Magnum
Crimen kakav je izvrsen nad Jermenima pocetkom 20. veka ili nad Jevrejima i
Srbima u Drugom svetskom ratu, kada su milioni ljudi ubijeni sa jedinim
ciljem da nacije kojima su pripadali budu fizicki istrebljene na
teritorijama drzava ciji su ih rezimi osudili na nestajanje. Ovo su
opstepriznate i nesporne cinjenice, a ne bilo kakvo "prilagodavanje
situaciji".

 Jednom prilikom ste rekli da Albanci moraju otici preko Prokletija. Sta ste
tacno hteli da kazete?
- Nikada to nisam rekao, vec nesto sasvim drugo. Odbijajuci projekte o
Kosovu kao delu "Velike Albanije", rekao sam da je to istorijska teritorija
u sastavu Srbije, a ne "naramak sena koji se moze prebaciti na drugu stranu
Prokletija".

 Od pocetka devedesetih podrzavate ideju o kantonizaciji Kosova. Da li imate
nesto da kazete o tome kako je Vas koncept Kosova evoluirao do sredine 2004?
- Sluteci da se priprema veliko zlo u tadasnjoj Jugoslaviji, pocetkom 1990.
godine zalozio sam se za teritorijalno-kulturnu autonomiju za Srbe u
Hrvatskoj i za istu takvu, simetricnu, autonomiju za Albance na Kosovu.
Formula je glasila "Dva K", odnosno: Kosovo- Krajina. Sto vise autonomije za
Albance, u drzavnim okvirima Srbije, to znaci i vise autonomije za Srbe, u
drzavnim okvirima Hrvatske. Predlagao sam svojevrsno takmicenje u takozvanoj
"pozitivnoj diskriminaciji", tvrdeci da se nikada ne moze preterati u
davanju prava, nego samo u ogranicavanju prava. Tada sam se zalagao samo za
kantonizaciju BIH, za srpske, muslimanske i hrvatske kantone. Suluda
politika Slobodana Milosevica izabrala je, medutim, put pakla i ja sam
projekat kantonizacije jos 1993. istakao kao najbolje resenje da bi se
sprecilo krvavo kolo i na Kosovu. Taj plan najviseg stepena samouprave i
autonomije i za Albance i za Srbe zastupam do danas, uveren da mi je vreme u
svemu dalo za pravo i da boljeg resenja nema.

 Zasto je, po Vama, g. Draskovicu, nezavisno Kosovo nemoguce, odnosno samo
san?
- Necu da osporavam ikome pravo na snove, ma kakvi da su. Ja sam protiv
opasnih avantura da se snovi pretvaraju u opasnu stvarnost. Do nezavisnog
Kosova moze se samo silom, protivno volji Srba. Sreca Albanaca, utemeljena
na nesreci Srba, brzo bi se pokazala i kao nesreca za njih. Potrazimo
resenje koje ce biti srecno za sve ljude na Kosovu. Nastavlja se

http://www.danas.co.yu/