Srpkinja u crvenom mundiru

Cak i oni koji nikada nisu krocili na kanadsko tlo bez greske prepoznaju
pripadnike kanadske federalne policije (Royal Canadian Mounted Police), koji su
sa svojom specificnom uniformom, "stetson" sesirima i jahacim cizmama odavno
postali jedan od simbola ove zemlje. Sluzba koja je osnovana 1873. godine kako
bi motrila na granicu i suzbijala kriminal na ogromnim prerijskim
prostranstvima, danas broji preko 14.000 clanova koji su rasporedjeni u svim
kanadskim provincijama. Bave se poslovima koji su najvise vezani za borbu
protiv organizovanog kriminala, a u mnogim manjim mestima obavljaju i duznosti
regularne policije.

Jedna od onih koja pripada "najboljoj policijskoj organizaciji na svetu", kako
sami za sebe sa ponosom vole da kazu, jeste i Lepa Jankovic, zena naseg
porekla. Rodjena je u Nijagari 1970, samo godinu dana nakon sto su njeni
roditelji emigrirali u Kanadu. Srdacna i nasmejana, Lepa insistira da
razgovaramo na srpskom, koji govori bez ikakvih problema i sa blagim akcentom
valjevskog kraja odakle su njeni.

Dirigent

Lepa Jankovic je zavrsila i muzicki konzervatorijum, svira gitaru i klavir, a
ono sto je posebno interesantno jeste sto diriguje i horom crkve Sv. Arsenija
Sremca u Vitbiju, gradicu nadomak Toronta.

- Odrasla sam na Nijagari gde su Srbi izuzetno vezani za crkvu. Ceo nas
drustveni zivot odvijao se tamo, pa nije ni cudo sto sam prve muzicke korake
napravila u hramu Sv. Djordja. Pocela sam sa tim horom, a sada vodim onaj u
Vitbiju. To mi izuzetno prija jer je to nacin da provedem vreme sa nasim
ljudima i radim ono u cemu uzivam - kaze Lepa.

Kako se dogodilo da izaberete ovako tesko i zahtevno zanimanje, kakvo je
policajac?

- Radila sam tri godine kao carinski sluzbenik kada su me kolege nagovorile da
se prijavim na konkurs RCMP. Bila sam skepticna, jer sam mislila da je to
elitni sastav za koji treba ispuniti skoro nemoguce uslove. Medjutim, resila
sam da probam i pre nego sto sam se osvestila dobila sam poziv da se javim u
centar za obuku koji se nalazi u Ridzajni. Tamo sam provela sest meseci,
uspesno zavrsila trening i pocela da radim. Sve mi je izgledalo kao san - kaze
Lepa Jankovic.

Mozete li nam reci nesto vise od cega se sastoji obuka i koliko je teska?

- Pre nego sto uopste pocnete sa obukom morate proci seriju testova i
intervjua. Finalni razgovor traje vise od pet sati, a kandidati se proveravaju
i na poligrafu - detektoru lazi. Kada sve to zavrsite, pocinjete sa obukom koja
je naporna i raznovrsna. Najvaznije je da budete dobro fizicki i psihicki
spremni kako biste odgovorili svim zadacima. Svakoga dana na programu su
kondicioni i takticki treninzi, a radi se jos i vojna, vatrogasna i vozacka
obuka. Svaki minut je isplaniran tako da tih pola godine prodju kao u trenu.

Nakon zavrsene obuke dobili ste i prvi raspored na novo radno mesto.

- Da, svi pripadnici RCMP potpisuju saglasnost da mogu biti rasporedjeni na
duznost u bilo koji kraj Kanade. Moj prvi posao je bio na jednom malom ostrvu u
Novoj Skosi. Bilo je jako interesantno i sada se sa zadovoljstvom secam tih
godinu i po dana koje sam tamo provela. Bila je to mala komuna gde su se svi
poznavali, a red je odrzavalo samo tri policijska oficira. To je za mene bilo
odlicno jer sam na samom pocetku imala prilike da dobro ispecem zanat. Posle
toga provela sam jos neko vreme u toj provinciji a kada sam se udala pre dve
godine prebacena sam da radim u Toronto.

Regrutacija

Caporal Luce Normandin zaduzena je za regrutaciju novih snaga u RCMP. Kada je
cula da ce intervju sa njenom koleginicom izaci u srpskim novinama, zamolila
nas je da objavimo kako bi voleli da imaju vise nasih sunarodnika u njihovim
redovima. Cpl. Normandin kaze da se mogu prijaviti svi (ne postoji starosna
granica) a potrebno je da ispunjavaju sledece uslove: da budu kanadski
drzavljani, da govore engleski ili francuski jezik (bilingualizam nije
obavezan), da imaju diplomu najmanje srednje skole, vozacku dozvolu i, naravno,
da ispunjavaju fizicke i psihicke standarde koje trazi RCMP.

Obuka u grupi od 30 regruta traje 24 nedelje, a troskovi treninga, putovanja,
uniforme i smestaja su pokriveni.

Svi zainteresovani mogu ostale detalje da provere na internet
<http://Svi%20zainteresovani%20mogu%20ostale%20detalje%20da%20provere%20na%20internet%20adresi:%20http:/www.rcmp-grc.gc.ca/>
  adresi: http://www.rcmp-grc.gc.ca/

I vas suprug je naseg porekla?

- On je dosao u Kanadu 1996. kao izbeglica iz Krajine po programu koji je
sponzorisala nasa crkva iz Nijagare. Posto je moja majka njen aktivni clan, on
se prvo upoznao sa njom, a onda i sa mnom. Vencali smo se 2004. godine i sada
zivimo u malom mestu Leaksdale blizu jezera Simko.

Sta sada konkretno radite?

- Odeljenje u kojem radim zove se "Combined Forces Special Enforcement".
Najprostije receno, nas zadatak je da pratimo i suzbijamo organizovani kriminal
svake vrste. Moje zaduzenje je da vodim racuna da neko od pripadnika
kriminalnih bandi ili neko ko ima tezak kriminalni dosije ne dobije vizu i ne
dodje u zemlju. Posao mi je da stalno kontaktiram nase ambasade i konzulate u
svetu, da pratim razvoj situacije u odredjenim zemljama, saradjujem sa njihovim
vlastima i nasim diplomatskim sluzbenicima i vodim racuna ko dolazi ovde. U
neku ruku, ja sam jedan od strazara na kapiji Kanade.

Za koje ste zemlje zaduzeni?

- Za balkanske drzave, istocnu Evropu, a pogotovo za Rusiju i Ukrajinu. Posla
ima dosta pogotovo sa ove dve zemlje. Nakon raspada Sovjetskog Saveza doslo je
do naglog porasta kriminala u bivsim republikama. Vrlo brzo stvorene su jake i
uticajne kriminalisticke organizacije koje su svoje poslove razgranale po celom
svetu. Severna Amerika im je vrlo interesantna a narocito Kanada koja je, u
principu, vrlo otvorena zemlja i u koju godisnje udje veliki broj ljudi. Nas
zadatak je da sprecimo "lose momke" koji zele da ovde nastave svoje prljave
poslove.

Pripadnici savezne policije su u Torontu skoro neprimetni. Vidjamo vas samo na
svecanostima kada ste u paradnim uniformama.

- Ontario i Kvebek su jedine dve provincije u Kanadi koje pored lokalne imaju i
provincijsku policiju. Zato nas ovde nema na ulicama i auto-putevima i na
poslovima za koje su zaduzene lokalne snage reda. Medjutim, budite sigurni da
smo i te kako prisutni i da savesno obavljamo svoje zadatke. Najefikasniji smo
kada radimo iz senke - kaze Lepa Janković.

http://www.srpskadijaspora.info/index.asp

Одговори путем е-поште