U Medija centru u Čaglavici održana je javna debata na temu „Izbori na Kosovu
2007.godine". Panel učesnici debate bili su  Dragan Milosević - predsednik
Izvršnog odbora Pokreta snaga Srbije, Slobodan Petrović-predsednik Samostalne
liberalne partije, Zvonko Mihajlović-poslanik Srpske radikalne stranke u
Skupštini Srbije i   Markku Laamanen zamenik šefa misije OEBS-a na Kosovu. U
prilogu se nalazi transkript sa ovog dogadjaja koji možete pročitati i ovde.

--
Medija centar, Caglavica-Pristina
+38164 292 66 12

PRILOG:

Moderator: Dobar dan i dobro došli u Medija centar u Čaglavici. Današnju debatu
na temu „ Kosovski izbori 2007“ organizuje Produkcija New-press i osoblje
Medija centra uz podršku kancelarije SAD-a u Prištini. Učesnici debate su:
predsednik SLS, g-din Slobodan Petrović, zamenik šefa misije OEBS-a za Kosovo,
g-din Marku Laamanen, predsednik Izvršnog odbora PSS Bogoljub Karić, g-din
Dragan Milošević i poslanik SRS-a u Skupštini Srbije, g-din Zvonko Mihajlović.
Svoj dolazak je potvrdio i potpredsednik PDK-a, g-din Bajram Redžepi, ali je
neposredno pre početka debate otkazao svoje učešće, uz objašnjenje da je zauzet
zbog predizborne kampanje. Na početku, molim sve učesnike da nam kažu šta misle
o kosovskim izborima, treba li Srbi da učestvuju na njima, šta dobijaju a šta
gube ako učestvuju, a šta ako ne učestvuju.

Slobodan Petrović:  Predstavnik sam Samostalne liberalne stranke, stranke koja
je inicirana unutar srpske zajednice na Kosovu, proevropske, demokratske i
građanske stranke. Mi smo jedna od političkih partija koja je prijavila
kandidaturu za izbore 2007. SLS je svesna situacije i svesna da na Kosovu nije
situacija sjajna i da je srpska zajednica u jako teškoj situaciji i u teškom
položaju. Slogan naše kampanje kaže „svoj život u svoje ruke“. To znači da smo
svesni činjenice da moramo da budemo od onih koji će da nose progres, pre svega
srpske zajednice na Kosovu. SLS je dala svoje kandidate kako za Parlament
Kosova tako i za lokal u osam skupština na Kosovu i jednog kandidata za
gradonačelnika Štrpca. Imamo 83 kandidata ukupno. SLS pre svega čine mladi
ljudi i SLS je spremna da uzme odgovornost u svoje ruke. Ono što je isto
karakteristično za SLS ona neće da uzima odgovornost ukoliko na ove izbore
izađe onako malo glasača kao na prethodnim. Još da na!
 glasim da smo mi  prvi put učesnici izbora.

Dragan Milošević: Srdačno se zahvaljujem organizatoru ovog skupa na pozivu i
najlepši pozdrav  predstavnicima medija od strane našeg lidera, gospodina
Bogoljuba Karića i rukovodstva PSS Bogoljub Karić. Kao što vam je verovatno
poznato PSS Bogoljub Karić je politička organizacija, koja politički dela  već
tri godine na teritoriji cele Srbije. Participiramo u vlasti Vojvodine, dakle
to je 25 procenta cele teritorije Srbije, u značajnim gradovima kao što su
Kragujevac, centar Šumadije, Požarevac, Bačka Palanka, Pančevo Zrenjanin itd..
Pre nego što smo doneli odluku da prvi put učestvujemo na parlamentarnim i
lokalnim izborima u staroj Srbiji, dakle na Kosovu i Metohiji, imali smo niz
razgovora sa predstavnicima naših opštinskih odbora. Želim vas informisati da
smo u nedelju, dakle na drugi dan Svete Petke, održali upravo ovde, u
Gračanici, naš  impozantan skup, kome su prisustovali i predstavnici
međunarodnih organizacija i deo ovde prisutnih medija.!
  Od oko četiri stotine ljudi izabrali smo novo pokrajinsko rukovodstvo PSS
Bogoljub Karić za Kosovo i Metohiju. Tu smo konačno ispoštovali želje našeg
članstva i naših opštinskih odbora da izađemo na parlamentarne i lokalne izbore
koji su zakazani za 17. novembar. Prijavili smo u odgovarajućem roku 43
kandidata za odbornike u 13 opština i prijavili smo poslaničku listu  kandidata
za poslanike, tj. 14 kandidata za poslanike u Parlamentu Kosova i Metohije.
Odluka PSS  je želja  nešeg članstva, ljudi koji žive i dele sudbinu ovog
vremena- nevremena na Kosovu i Metohiji. Osnovni razlog zbog čega su  i najviši
organi stranke podržali zahtev članstva je to što smo mi poštovaoci
demokratije, što smo  demokratska politička stranka a pre svega proevropska
organizacija koja poštuje međunarodno pravo. Po međunarodnom pravu i rezoluciji
1244, Kosovo i Metohija je sastavni deo Srbije, prema tome izlaskom na izbore
mi pokazujemo da smo poštovaoci međunarodno!
 g prava i poštovaoci integriteta i suvereniteta Srbije na cel!
 oj svojo
j teritoriji. Izlaskom na izbore Srbi imaju veću korist, nego štetu. Oni
dokazuju na ovaj način da su za suživot sa Albancima i svim nacionalnim
manjinama koji žive na ovim prostorima. Može se bilo kakav status doneti, ali
Srbi i Albanci će ostati komšije i biti usmereni na ekonomski,  privredni,
kulturni i međususedski život. Srbi koji su nam predložili da pravimo listu,
nezadovoljni su ponašanjem sadašnje vlasti na Kosovu prema njima, a
nezadovoljni su i odnosom UNMIK-a, nezadovoljni zbog neotkrivanja počinioca
najvećih krivićnih dela, ali su nezadovoljni i odnosom vladajuće administracije
u Beogradu kada je u pitanju egzistencija Srba na Kosovu i Metohiji. Zato su i
preporučili najvišim organima stranke da ih podrže da izađu na izbore, da
pokažu  da Srbi žele da budu politički i institucionalni narod  u Južnoj
srpskoj pokrajni i da žele konačno da uzmu sudbinu u svoje ruke. Ja se iskreno
nadam da će i naša lista,  lista mladih i sposobnih, dar!
 ovitih u politici,  nekompromitovanih ljudi naići na odziv odgovarajućieg
broja  glasača i da će nam omogućiti odgovarajući rezultat da uđemo u Parlament
Kosova jer samo  tamo možemo artikulisati želje i interese naše političke
organizacije.

Marku Lamanen: Dame i gospodo prvi sam put u ovoj zgradi i pozdravljam sve.
Kada su u pitanju izbori, svesni smo činjenice da opštinski izbori kasne godinu
dana. Mnogi ljudi mogu reći da je to pogrešno, ali isto tako može biti i dobro,
to nije na meni da odlučim. Mi insistiramo da treba izaći na izbore.
Sekretariijat Centralne izborne komisije je odgovoran da organizuje izbore a
uloga OEBS-a je da pruži svoju podršku. Ponekad moramo preduzeti više
odgovornosti nego što treba. Za sada proces organizovanja izbora ide dobro, u
toki je obuka radnika biračkih centara. Obuka u vezi glasanja takođe je  počela
i ona je veoma  potrebna  jer se održavaju trostruki izbori u isto vreme. To
je izazov za sve i za svaku zemlju. Hteo bih da kažem da imamo još par nedelja
za kampanju. Broj  posmatrača, domaćih i stranih već je dostigao deset hiljada
i nadamo se da će to CIK danas i  odobriti i potrvditi. Videćemo da li će biti
problema. Izbori su  jedan od načina da !
 se postigne demokratija i naša uloga je da podržimo Sekretarijat CIK-a u
pokušaju da se stvore uslovi za sve koji imaju pravo glasa i da im se omogući
da glasaju. Ono što nam je potrebno jeste aktivno učešće i uslovi, uključujući
i struju, kao  i druge potrebne faktore. Imamo još par nedelja da uradimo puno
toga i mi dajemo sve od sebe.

Zvonko Mihajlović: Dame i gospodo, novinari i uvaženi učesnici današnje debate,
kao što je već rečeno, bliži se 17. novembar, datum kada su privrememi kosovski
organi, odnosno Vlada Kosova raspisali lokalne izbore i izbore za tzv.
Skupštinu Kosova i Metohije.Pripadam najjačoj političkoj sranci u Srbiji, SRS,
koja je i ovog puta, baš kao i u prethodnim slučajevima kada je UNMIK
raspisivao izbore, pozvala sve građane srpske nacionalnosti da ne uzimaju
učešće na tim i takvim izborima. Na žalost, nekada smo bili usamljeni po tom
političkom stavu, a danas, sa zakašnjenjem, naš stav dele svi relevantni
politički činioci u zemlji. Mislim naravno na vladajuće stranke, koje zajedno
sa nama pozivaju kosmetske Srbe da ne učestvuju na tim izborima.
Razloga za neučestvovanje ima mnogo, a najvažniji je taj, da nema elementarnih
uslova za njihovo održavanje. Kada ovo kažem, onda tu pre svega mislim na 250
hiljada proteranih Srba koji ni posle 8 godina neće moći da u svom zavičaju
izađu na biračka mesta i iskoriste svoje elementarno ljudsko pravo,
zagarantovano svim međunarodnim pravnim aktima, pravo da biraju i da budu
birani. Drugo, idalje postoje mesta do kojih nije potpuno bezbedno da se ode,
te su stoga pripadnici KFOR-a i UNMIK-a prinuđeni da obezbeđuju biračka mesta
kao i same birače. Ova pojava je bila posebno izražena u selima u okolini
Prizrena. Treće, i dalje među kosmetskim Srbima vlada veliko nepoverenje prema
kosovskim institucijama. Svakako da je jedan od razloga i taj što se na čelu
tih institucija nalaze ljudi koji imaju kriminalnu prošlost, te da se terete za
najteža krivična dela.
I kao što na početku rekoh, sve relevantne politčke stranke u Srbiji koje imaju
svoje ogranke na Kosovu i Metohiji i iza koih stoji najveći procenat biračkog
tela, poslušaće stav i preporuku države Srbije i neće učestvovati na tim
izborima. Razlog je jednostavan, ne želimo da dajemo legitimitet institucijama
čije formiranje ima za cilj odvajanje iz ustavno- pravnog poretka Republike
Srbije 15% njene teritorije i stvaranja nezavisne države Kosovo. Odgovorni i
nacionalno svesni Srbi u tome ne žele da učestvuju. A što se tiče učešća
pojedinih srpskih političkih faktora, koji su svoju registraciju obavili pri
privremenim kosovskim institucijama neposredno dan pre raspisivanja izbora, za
njih vam odgovorno tvrdim da ne predstavljaju nikoga, do sebe same, te da u
narodu, odnosno biračkom telu, apsolutno nemaju nikakvo uporište. Iskren da
budem, ja sam za postojanje neke od tih stranaka čuo ovih dana.
I na kraju, želeo bih da iskoristim ovu današnju priliku da i njih pozovem da
odustanu, jer sam sto posto siguran da za njih neće niko da glasa.

Blu skaj: Imam pitanje za gospodina Mihajlovića. Interesuje me zašto mislite da
srpske stranke koje učestvuju na izborima ne zastupaju interese drugih već samo
svoje?

Zvonko Mihajlović:  Biću konkretan. Mislim pre svega na stranku PSS, koja je
davno prestala da bude značajna stranka u Republici Srbiji. Ona je izgubila tlo
pod nogama, pa sada pokušava da uradi nešto na kosovskim prostorima. Naravno,
Kosovo i Metohija su sastavni deo Republike Srbije i to je potpuno legitimno,
ali ta stranka je davno prestala da predstavlja snagu u Republici Srbiji. Ono
što ja znam o njima je da odavno nemaju uporište među građanima. Ljudi im ne
veruju i ne znam zašto nisu spremni da se uklope  u stav države. To je ipak
pitanje za njih. Što se tiče SLS, za njih sam čuo tek juče i ne znam kakv su
onda  politički faktor.

Blue sky: Pitanje i za g-dina Miloševića i za g-dina Petrovića koji učestvuju
na izborima. Da li ćete zastupati interese Kosova na odgovoran način u
kosovskim institucijama? Ja smatram da ako Srbi učestvuju na izborima, onda će
se njihov glas čuti i oni neće biti više izolovani.

Dragan Milošević: Moram malo da pokušam da kolegu Mihajlovića razuverim, jer je
izneo neke netačne podatke a verovatno me nije dobro slušao. PSS Bogoljub
Karić, g-dine Mihajloviću, nije nikada bio parlamentarna stranka u Skupštini
Srbije. To je činjenica, ali je, kao što sam rekao u uvodu, PSS  parlamentarna
stranka koja ima osam poslanika u Parlamentu AP Vojvodine i koji participira u
vlasti Vojvodine. Ako se ne varam a znaju to i predstavnici medija, to je 25%
teritorije Srbije. Tamo imamo potpredsednika Skupštine Vojvodine, Prof. dr
Bašića, imamo potpredsednika Vlade a to je Prof. dr Tihomir Simić, nekoliko
ministara itd. Mi smo stranka koja zaista i u poziciji zastupa interese
značajnog dela građana Srbije. G-dine Mihajloviću, Vi treba da znate da smo
pozicija i u značajnom delu gradova Srbije. Napomenuo sam ovde centralni grad
Šumadije gde držimo najznačajnije resore, a to su poljoprivreda i investicije.
Naša stranka je jedna izuzetno ozbiljna pol!
 itička organizacija i ona funkcioniše u svim opštinama Srbije. Još jednom vas
podsećam da smo u Gračanici, u nedelju, na drugi dan Svete Petke, održali
Izbornu skupštinu predstavnika 17 Opštinskih odbora na Kosovu i Metohiji. Znači
da jesmo legitimni predstavnici određenog broja građana Srbije srpske
nacionalnosti i drugih nacionalnosti koje su, hvala Bogu, članovi naše
političke organizacije. Ako se mi u PSS Bogoljub Karić ne varamo, ove izbore
zakazuju međunarodne institucije, zakazuje ih međunarodni faktor i kao što sam
u uvodu rekao PSS BK će ispoštovati stav međunarodnih institucija. Status
Kosova i Metohije, po nama se ne rešava izlaskom ili neizlaskom na izbore.
Status će se rešiti, zna se gde. Daj Bože, da se nastave korektni pregovori
između Beograda i Prištine a konačnu odluku, naravno, na predlog Kontakt grupe
takođe međunarodni faktor, trio EU, Rusija i SAD. Deo glasača koji će nam dati
glas sasvim izvesno želi da participira, d!
 a postoji kao politički i institucionalni narod jer ako u tom!
 e nije o
nda ne može ni artikulisati na najvišem mestu, ono što zaista želi, a to je da
se konačno agonija i ovo vreme-nevreme krene još boljim pravcima na onakav
način kakvim sigurno želi najveći deo Srba a, uveren sam i najveći broj
Albanaca i svi koji žive sa nama na ovim prostorima... Konačno imamo lidera
koji je sa ovih prostora.

Slobodan Petrović: Hoću da budem iskren i da kažem da bez obzira što se u
mnogome ne slažem sa kolegom iz SRS-a, njegova stranka je najkorektnija i
najdoslednija kada je u pitanju prostor Kosova i Metohije. Svi drugi su na ovaj
ili onaj način učestvovali u institucijama, što kosovskim, što u onim koje su
ispred Vlade Republike Srbije. Meni je jako žao, g-dine Mihajloviću što ste Vi
tek juče čuli za našu stranku. Reći ću Vam da naša stranka postoji već dve
godine i naša stranka je od prvog dana jasno rekla da mi želimo da učestvujemo
u institucijama kako bi na taj način pre svega zaštitili interese srpske
zajednice na Kosovu. Opšte je poznato da na Kosovu ne cvetaju ruže i da uslovi
za raspisivanje izbora nisu u najboljem svetlu ali su sigurno bolji nego što su
bili 2004. i 2001. godine. I ja znam da ima puno razloga za bojkot ali znam i
da mi nemamo alternativu. Pitam one koji kažu da treba bojkotovati izbore, šta
ćemo da radimo 18. novembra? Sl!
 ogan naše kampanje za ove izbore je „ Svoj život u svoje ruke“. Imamo gorko
iskustvo, imamo puno ljudi koji tobože čuvaju naše interese ali svi oni su
sačuvali samo svoje lične interese a naše opšte interese su ostavili u najgorem
mogućem položaju. Pričam o srpskoj zajednici. Ne želim da budem zlonameran i da
kažem da su ti ljudi u kosovskim ili u institucijama Srbije sve to radili
namerno, ali rezultat govori da oni nisu uradili ništa i situacija unutar
srpske zajednice sve je gora i gora. Ja ne verujem u Deda Mraza, ne očekujem ni
da ćemo mi da uradimo nešto preko noći ali znam sigurno da ukoliko ne
učestvujemo na izborima samo gubimo. Ne mogu da shvatim da ulazim u utakmicu u
kojoj hoću da pobedim a neću da učestvujem. Ako želim da pobedim moram da
učestvujem. Još jednom vas duboko uveravam da to radimo isključivo zbog
interesa srpske zajednice. Do sada nismo imali prilike da budemo u bilo kojoj
vlasti kako bi se pokazali u dobrom ili loše!
 m svetlu.

Zvonko Mihajlović: Hteo sam samo da odgovorim g-dinu Miloševiću. Slažem se sa
Vama, PSS nikada nije bio parlamentarna stranka ali je zato vaš lider pokušao
kroz kupovinu mandata varljivih poslanika da formira poslanički klub. To je
istina a nećete biti još dugo i dugo, a možda i nikad parlamentarna stranka jer
nemate uporište u narodu. Ako sam vas dobro razumeo, rekli ste da je izbore
raspisao UNMIK a ja sam sto posto siguran da su izbore raspisale privremene
kosovske institucije i to je činjenica.

Marijana Simić- Kim radio: Pitanje za g-dina Mihajlovića i g-dina Miloševića.
Gde je vaše mesto boravka, na Kosovu ili u centralnoj Srbiji i otkud vam pravo
da govorite o Srbima sa  Kosova i o tome šta oni treba da rade? Koliko ste
često u izolovanim srpskim mestima na Kosovu i koliko poznajete njihove
prilike. Za g-dina Mološevića samo jedna sugestija, a to je da ne poznaje baš
dobro temu o kojoj govori. Izbore su raspisale kosovske institucije a ne
međunarodna zajednica.

Zvonko Mihajlović: Ja sam rođen u selu Berevce, Skupština opština Štrpce, gde i
živim. Nikakve pokretne i nepokretne imovine van Kosova i Metohije namam.
Živim u najjužnijoj srpskoj enklavi a trenutno se nalazim na privremenom radu u
Beogradu. U Beogradu boravim samo kada su sednice Narodne skupštine Republike
Srbije. U izolovanim srpskim  sredinama boravim možda najviše od  svih
prisutnih  ovde. Često odlazim i u Metohiju, u Prizren, u sela u okolini
Prizrenaa, u Goraždevac i Veliku Hoču. Obilazim manastir Pećku Partrijaršiju i
manastir Visoki Dečani. Ako ste imali neku primedbu na moju adresu, onda ona ne
stoji.

Dragan Milošević: Ja sam rođen u Beogradu i moje mesto prebivališta je u
Beogradu. Verovatno me niste dobro čuli kada sam rekao da ova odluka izražava
volju 17 opštinskih odbora PSS na Kosovu i Metohiji i članstva koje živi na
Kosovu i Metohiji. Naš lider, Bogoljub Karić je čovek koji je rođen na ovim
prostorima i ovde je dugo živeo  sa građanima i srpske i albanske
nacionalnosti. To je bilo kada je ovde mogao slobodno da radi i da deluje. Što
kaže g-din Mihajlović da je naš lider pokušao da kupi mandate, to najobičnija
kleveta. Nemate čak ni pokrenut sudski postipak protiv našeg lidera za ono što
je oklevetan, nema, gospodine, niti pravosnažne odluke da se sprovede istraga.
Gospođo, ja sam u poslednja tri meseca proveo više od mesec dana na Kosovu i
Metihiji i sa našim ljudima sa Kosova i Metohiji. Bio sam u Osojanu,
Goraždevcu, bio sam u Klini gde se sedamdeset  porodica vratilo  i ne može da
reši imovinsko- pravne odnose kako bi im se vrati!
 le kuće. Ja sam pisao članak u listu “Danas” o tome. Ti ljudi  iz Kline su
heroji, a oni se čak pokušavju optužiti što hoće na kosovske izbore. Preti im
se čak i smrću. Braniću uvek takve ljude koji žele da opstanu tamo gde su
rođeni i da žive sa svojim komšijama. Bio sam i u Velikoj Hoči, bio sam i u
Dečanima, bio sam i u Štrpcu, ali sam najviše vremena provodio tamo  gde su
Srbi na Kosovu i Metohiji u manjini. Mislim da je naša dominantna odluka da
podržimo  naše ljude da izađu na izbore upravo zbog ovih ljudi koji su u
manjini. Mi u PSS  mislimo da reprezentativnost trenutno teškog stanja na
Kosovu i Metohiji nije stanje u Kosovskoj Mitrovici, Zvečanu, Novom Brdu,
Štrpcu i u Zubinom Potoku, dakle tamo gde su Srbi u većini. Treba misliti o
čitavom području, o životu tih izolovanih ljudi, koji kao što je rekao i
gospodin Slobodan, razmišljaju šta će biti 18.og novembra. Ako ih nema u
institucijama, ako ne mogu da se bore za svoje intere!
 se, onda će biti svakako najteže za njih. Moj dolazak ovde i!
  i moje
prisustvo iz Beograda jeste samo priznanje i zahvalnost jer je ovo prvi poziv
koji je usledio u predizbornoj kompanji. Hvala, pre svega organizatoru što nam
je omogućio da kažemo svoje stavove. Naša politička organizacija je želela da
sa najvišeg nivoa pozdravi i organizatora i sve vas iz medija koji ste u
velikoj broju došli danas.

Nedeljko Zejak- Blic: Uveren sam da ovo nije politički skup i da treba da se
predstavljate kako nosioci  i lideri pred biračima. Ovo je iznošenje stava za i
protiv izbora. U kontekstu toga pitao bih  gospodina Petrovića i Miloševića da
li postoji neki minimum broja glasova koji očekujete i ispod koga eventualno
nečete učestvovati ili prihvatiti mandate poverene u parlamentu ili u bilo
kojoj opštini? Šta je to šta vi nudite učešćem na izborima a šta je to što vi,
g-dine Mihajloviću, usporavate bojkotom izbora? Vas, Miloševiću, pitam je li u
Dečanu dobila ona ulica naziv Manastirska, kako je predsednik PSS obećao  preko
medija rekavši da je sve ugovorio sa predsednikom opštine? Je li promenjen
naziv te ulice? Šta to vi konkretno kao PSS nudite biračima i građanima,
posebno srpskoj zajednici? Šta je sa obećanjima na Brezovici?

Dragan Milošević: Žao mi je ako ću otići malo u promociju. Ova pitanja su
daleko iznad koferencije za štampu. Mislim da ta ulica nije dobila taj naziv.
Ako nas ne bude u institucijama nećemo imati šanse da vratimo imena  ni jedne
druge ulice, ali ako budemo u institucijama šanse će u svakom slučaju
postajati.  Na žalost posle Brezovice, vladajuća administracija u Srbiji upravo
je proterala mog lidera, tako da je on u ovom trenutku nemoćan da učini nešto
više, osim da pokuša da kroz svoje ljude preduzme odgovarajuću odgovornost i na
Kosovu i Metohiju. Nije partija jedan čovek ali vi svi znate šta je lider.
Bogoljub Karić je  jedini politički progonjenik u civilizovanoj Evropi, čovek
koji nije mogao da dobije čak ni uverenje o prebivalištu da bi izašao na ove
parlamentarne izbore. Nadam se da delite moje mišljenje da bi PSS bio i
parlamentarna stranka. Ponavljam za medije, jedini čovek koji nije mogao dobiti
uverenje o prebivalištu, bio je Bogolj!
 ub Karić. Uverenje o prebivalištu dobili su i Vojislav Šešelj, svaka čast i
treba da dobije. Dobio je uverenje i pokojni  Slobodan Milošević, ali za
Bogoljuba Karića nije bilo razumevanja od strane vladajuće administracije. Bez
tog uverenja ne možete izaći i predvoditi svoju  listu. To je odnos vladajuće
administracije prema njemu i PSS-u. Bogoljub Karić i PSS promovisali  su prvo
što se tiče statusa Kosova ideju o  Kosovu kao evroregiji. Ta ideja je u većini
slučajeva naišla na podršku međunarodnih institucija. To je jedno srednje
umereno rešenje, zasnovano na evropskim zakonima modernih teritorijalno
organizovanih država, na principu decentralizacije po regionalnom principu.Na
žalost, od strane vladajuće administracije nikada nije uzeto to u obzir.
Bogoljub je pre tri godine predložio formiranje državnog fonda za pomoć u
egzistenciji Srba i donaciji od 500 evra po svakoj srpskoj porodici. To je vrlo
moguće, objašnjavao je, a evo u Štrpcu sam !
 upravo pre petnaestak- dvadeset dana konačno čuo, doduše sa!
  zakašn
jenjem, da sadašnja vladajuća administracija, da li zbog sadašnjih izbora,
razmišlja o tome da pokrene formiranje državnig fonda i da se svakoj srpskoj
porodici koja ostane na prostorima Kosova I Metohije izda donacija od nekih 100
-150 evra. Kada smo mi to predlagali, onda smo verovatno bili neki fanatisti,
ali prosta računica je, da je to veoma, veoma  moguće. Takođe smo predlagali
projekat za  mesta gde su Srbi u manjinia to je da se pokrene porodični biznis,
recimo da osnujemo male farme. Kosovo ima tri resursa koje retko ko ima i u
najmodernijim državama a to su: energija, zdava hrana i voda. Od tih kapaciteta
jedino se donekle koristi energija i nešto malo u oblasti proizvodnje hrane.
Predlagali smo  da Kosovo i Metohija uspostavljanjem zajedničkog suživota bude
jedna normalna upravno-administrativna makro- regija, da Kosovo i Metohija
postane centar za borbu protiv kriminala i korupcije. Korupcija i kriminal su
najrazvijeniji u Srbiji i na Kosovu. Zajedni!
 čki problem i Srba i Albanaca je siromaštvo i nezaposlenost. U Srbiji je
milion ljudi nezaposleno. Šta ćemo učiniti, ako se na adekvatan način ne reši
problem na Kosovu, sa onima koji, ne daj Bože, krenu za Srbiju. To će biti
nepremostiv problem, i za nas koji smo rođeni u Beogradu, a naravno najveći će
problem biti za one koji su rođeni ovde. Prdlagali smo da centar za razvoj
biznisa bude upravo na Kosovu. Ne možete poreći da je Bogoljub bio pionir
privatnog biznisa na Kosovu i onoj bivšoj Jugoslaviji, prvi utemeljivač
privatnog univerziteta u Srbiji, utemeljivač privatne osiguravajuće kompanije,
privatne televizije i prve mobilne telefonije kada još nigde nije postojala u
Jugoistočnoj Evropi. Dakle, i te kako bi imali šta ponuditi za dobrobit svih
ljudi koji žive na ovim prostorima. Skrećem pažnju na to šta je do sada
ponudila vladajuća administracija iz Beograda i konačno šta je uradila i
sadašnja vladajuća administracija na Kosovu. Zato ž!
 elimo da uđemo u institucije, zato želimo da damo svoje idej!
 e, svoje
 ponude, svoje snage, i zašto ne reći, da iskoristimo deo Bogoljubovog
iskustva,  njegove veze i njegova poznanstva, posebno sa moćnom Rusijom, koja
je eto na kraju krajeva  najveći zaštitnik srpskih interesa.  A  PSS ima dobre
odnose i sa tom državom

Slobodan Petrović : Pre svega kolega Milošević je pokazao kakva je realnost na
Kosovu. U situaciji kada vi po pet sati dnevno nemate struje, kada nemate vodu,
pričati o nekim projektima, telekomunikacijama je suvišno. I to su razlozi zbog
kojih smo mi odlučili da učestvujemo na ovim izborima, jer da u 21. veku čovek
nema struju, da nema vodu, je nezamislivo. Bezbednost kretanja, ekonomska
bezbednost se više i ne pominje, jer su sve to opšte poznate stvari i elementi
koje bi čovek u današnje vreme trebalo da ima. Želeo sam samo da kažem, kada
ste rekli da nemaju Srbi poverenja u kosovske institucije, da sam i ja jedan od
njih. Ali to ne znači da ja treba da odustanem od svega jer ja sam taj koji ne
veruje ni njima, ni svima koji su nam pričali o nekom boljem sutra, a ono, samo
je bolje njima. To je još jedan motiv zašto smo mi uzeli učešće na ovim
izborima, to je da mi te institucije popravimo. U prvom redu mislim na ljude iz
moje zajednice koji su u tim !
 institucijama radili i učestvovali ali je trebalo da rade za dobrobit svoje
zajednice. Ono što je opšte poznata stvar za SLS, to je da svi njeni ljudi žive
na Kosovu i Metohiji. Oni najbolje poznaju situaciju na Kosovu. Politika koju
budemo sprovodili  će se najbolje reflektovati na nas i na naše porodice.
Nećemo učestvovati u institucijama više nego što nam to sleduje, znači više
nego što nam ljudi daju svoje pverenje. Mogu odgovorno da vam kažem da ukoliko
situacija bude kao na prošlim izborima, mi nećemo učestvovati u radu kosovskih
institucija . Ali želim da vam kažem sa najvećim mogućim optimizmom i onim što
pouzdano znam,  da će na izborima izlaznost biti veća i da će SLS pokazati ko
je na čijoj strani. SLS će prevashodno štititi interese srpske zajednice,
apsolutno ne na štetu ni jedne druge zajednice. Mi nećemo biti zadovoljni
ukoliko to ne budu i ostale zajednice.

Dragan Milošević : Verujte mi da nismo razmišljali o tome, ali priželjkujemo da
što veći broj ljudi izađe. Moram da kažem da je poslednjih dana jako izražen
snažan pritisak, čak i na naše ljude koji su na listama da se povuku,
raznoraznim pretnjama. Ja ne očekujem neki veliki broj birača koji će izaći,
ali verujem da će biti značajno veći broj nego što je to bilo na prethodnim
izborima. Nemam sada u ovom trenutku  odgovor sa kolokom izlaznosti ćemo
učestvovati, ali naravno razmislićemo o tome.

Jasmina Stojković-TV MOST: Žao mi je što gospodin Redžepi nije prisutan, jer bi
najbolje mogao da odgovori na ovo što sam ja htela da pitam ostale sagovornike,
ustvari da nam prenese iskustvo iz jednog ranijeg perioda, kada su Albanci
bojkotovali ne samo institucije već i same izbore. To je očigledno bila jedna
dobra metoda da postignu i ostvare neke svoje ciljeve. Da li iz tog iskustva
srpska zajednica može danas da nauči nešto, ili ćemo i dalje nastaviti da
budemo nejedinstveni i da ne podržavamo nacionalne interese. Pitam g-dina
Petrovića, da li smatra da će na ovaj način postići ono što svih ovih godina
srpska zajednica nije uspela da ostvari na ovim prostorima, sa tim očigledno
izraženim  nejedinstvom sa nacionalnim interesima države Srbije? Volela bih da
čujem i stav g-dina Mihajlovića po tom pitanju, dakle ta paralela između
albanskog iskustva do 1999. i onoga što sada Srbi rade .
Za gosp. Miloševića, da li je tačno da je od celokupne srpske imovine u Peći
jedino imovina porodice Karić netaknuta u potpunosti i ako je  to tačno, da li
onda očekujete da u Peći na izborima dobijete i glasove Albanaca? Za g-dina
Lamanena bih imala jedno pitanje. Ako smatra da su izbori način da se dostigne
demokratija, da li onda smatrate da na Kosovu  trnutno nema demokratije,
ustvari da je može biti samo ako se izađe na izbore a da u protivnom nema
demokratije ili smo malo zamenili teze?

Slobodan Petrović: Meni je jako žao što srpska zajednica nije kompaktna a
primer vam je loš, jer je neuporedivo drugačija situacija kada je u pitanju
albanska zajednica, jer je albanska zajednica čini 90% stanovništva. To je
ogromna većina i sigurno da ima veći efekat kad takva zajednica ne učestvuje na
izborima nego li kada na izborima ne učestvuje srpska zajednica koja ima  8 ,
10  ili 12 %  nebitno neka bude i 20%. Iz tog razloga mislim da to neće imati
taj efekat, a pogotovu što na prostoru Kosova problem tinja već duže vreme.
Nije to problem samo ovih izbora već i prethodnih.Ja mislim prevashodno da je
suština u ličnom interesu, jer upravo nas prozivaju a kada kažem nas, mislim na
one koji su se kandidovali na ovim izborima, da mi prevashodno imamo lični
interes.To oni najbolje znaju, jer su možda imali takvu situaciju da tako nešto
iskoriste. Ja vam odgovorno tvrdim da je naš interes, opšti interes, i u opštem
interesu je i moj lični interes i!
  ja se ne stidim da kažem da mi moramo da imamo interes. Interes nije samo
onaj koji je,na žalost, za većinu naših predstavnika vidljiv. Vi imate
situaciju , kao što je kolega rekao, da oni koji bi trebalo da nas štite, oni
nas u stvari najviše i napadaju. Kako da vi, a i ja kao intelektualac i pre
svega kao čovek mogu da shvatim čoveka koji je delegiran, ako tako mogu da
kažem,  ispred vlade Republike Srbije na Kosovu, koji kaže da oni koji izađu na
izbore treba da budu likvidirani. Da li je to demokratija, da li je to uopšte
Srbija, jer to nije u srpskoj tradiciji i nije u tradiciji Srba bežanje? Ja
znam da nije lako. Da je lako ne bi palo meni sigurno. Teško vreme traži teške
odluke. Baviti se politikom ne znači raditi samo lepe stvari. A pametni ljudi
kažu da kada dođete u situaciju da nemate puno izbora ili imate samo dva kao
što mi imamo danas, izaberete manje zlo. Sve što je loše je posledice nekih
prethodnih izbora, gde mi nismo učestvovali. !
 Ja sam ponosan što izlazim na izbore.

Zvonko Mihajlović: Ja bih da ne ostanem dužan g-dinu Zejaku, jer je pitao
između ostalog i mene. Moj odgovor g-dinu Zejaku sadržan je i u odgovorima
mojih kolega. Oni su , i sami ste to čuli, konstatovali da je situacija na
Kosovu katastrofalna. Ne znam da li ste to propustili, ali sam ja na početku
rekao da je 250 000 Srba  prognano sa Kosova i Metohije i ti ljudi već osam
godina ne uspevaju da se vrate na svoja ognjišta. Znači nema povratka za te
ljude iako oni žive u sportskim halama i u krajnje nehumanim uslovima. Nema
slobode kretanja. Sve su to pokazatelji koji nam i više nego jasno govore da
nemamo šta da tražimo na ovim izborima. Pitali ste moje kolege, koliki je
procenat glasova  ispod kojega oni neće uzeti učešće u Kosovskim institucijama.
Ja se ne bih složio sa vama, jer nisu u pitanju procenti već promili, tvrdim
vam odgovorno, a o tome možemo pričati 18. novembra. Ne znam odakle gospodinu
iz SLS-a podatak, da čovek koji je delegiran ispred !
 vlade Srbije preti nekome da će biti likvidiran ako bude uzeo učešće na
izborima. Da li taj neko ima ime i prezime, bilo bi dobro da kažete ko je taj?

Dragan Milošević: Stojan Dončić, koordinator za Klinu, g-dine Mihajlovuću. Na
tom skupu je bio prisutan i g-din Marko Jakšić.

Zvonko Mihajlović: Iskreno da vam kažem, to meni nije poznato. Ali nikako se ne
slažem sa njegovim stavom. Rekli ste da je imovina porodice Karić netaknuta u
Peći i pitali ste da li će Bogoljub Karić dobiti određen broj glasova od
Albanaca . Lično sam sklon da verujem u to, ali ostaje da se to vidi. Mislim da
će dobiti i glasove od Albanaca.

Dragan Milošević: Imovina Bogoljuba Karića je u Srbiji od vladajuće
administracije oduzeta bez ikakvih presuda, vi to dobro znate. Nacionalni CNN,
bar je tako proglašena BK televizija, više ne postoji a znam da je veliki broj
građana koristio. Mobtel mu je oduzet. On je vredeo tri milijarde, a rasprodat
je za milijardu i po, i to je taj Nacionalni investicioni plan. Tto su pare od
kompanije koja je proglašena za najuspešniju i najprofitabilniju kompaniju u
Jugoistočnoj Evropi. Dakle, uzeto mu je u Srbiji. Da li je  imovina na Kosovu
porušena ili nije, ovo što vi, gospođo, pitate, ja nemam informaciju. Bio sam
pre desetak dana i u Goraždevcu i u Belom Polju, imao sam tamo razgovor sa
našim odborima. Video sam da tamo danas ima samo četiri polaznika u osnovnu
školu, da tamo ima 150 momaka Srba  koji nemaju sa kim da se ožene, da prave
dakle porodicu. A pored njih je nekadašnja fabrika za proizvodnju cipela koja
je nekada radila za Simod, sada je nažalost za!
 tvorena. Ne verujem da Srbija, ako eto Kosovska privremena vlada nije učinila
prema Srbima tamo ništa, nije bila u stanju da osposobi taj pogon, da bi bar ti
mladići radili tu i mogli formirati porodicu. E, to je želja naša i verujem da
sa tim ciljem će ipak neko od tih ljudi i to u što većem broju i u Goraždevcu i
u Belom Polju,  dati glas za PSS-Bogoljub Karić.

Marku Laamanen: Jasno je da su izbori deo demokratskog procesa svuda pa takođe
i na Kosovu. Što se tiče vašeg dela pitanja da ovde nema demokratije, pa su nam
zato potrebni izbori, mislim da smo 2004. godine i na ranijim izborima to imali
i to je samo deo normalnog uobičajenog političkog života. Možemo se samo nadati
za sada da će učešće biti u dovoljnom broju a rezultati će pokazati šta će biti
kasnije. To je uobičajeno u demokratiji. Da li ima još nešto što se može
učiniti bolje i više, ima i nema sumnje u to, ali to nije deo ove diskusije
danas.

Bojan Mitić: Pitanje za gospodina Lemanena. Šta je OSCE konkretno učinio za
pripremu terena za učešće Srba na predstojećim izborima?

Marku Laamanen: Počeću sa tim da je sekretarijat CIK-a odgovoran za to. Mi samo
pružamo podršku. OEBS nema svoju politiku vezanu za izbore. On samo podržava
agencije, kako sam rekao na početku. Možda to nije izvodljivo zbog nedostatka
kapaciteta u CIK-u. Bilo je pitanje šta smo uradili. Institucije počevši od
sekretarijata su do sada pokušale da zastupaju ljude i ubede ih da dobiju
priliku ali niko ne može naterati nekog da učestvuje. To je prepušteno njima na
volju. Ne znam da li je ispravno da analiziram šta smo posebno uradili kako bi
smo ubrzali učešće kosovskih Srba. Sve vreme smo govorili da je neophodno
njihovo učešće i da je više nego dobro- došlo svim ljudima i celom narodu
Kosova. Ne možemo naterati kosovske Srbe da učestvuju. To je opšta stvar, to je
svačije pravo i moralna obaveza ali opet u demokratiji svako ima pravo da
izabere šta će da uradi, da ostane i spava ili da izađe i glasa. Možemo ulaziti
i u detalje ali to je nešto uop!
 šte. Izvestan broj ljudi ima pravo da glasa i prema njima postupamo na isti
način, onako kako možemo.

Ilinka Ilijevska-Forum: Kakav je stav vaših stranaka u vezi nezavisnosti
Kosova, i pitanje za g-dina Mihajlovića, kako ćete vi da zastupate interese
Srba na Kosovu ako ne uđete u kosovske institucije?

Slobodan Petrović: Naš stav je poznat već dve godine. Mi smo ljudi koji su
svesni svoje realnosti , mi smo svesni da ne možemo da utičemo na budući status
Kosova. Mi smo prva stranka koja je dala podršku pregovaračkom timu u Beogradu
i Prištini da nađe jedno kompromisno rešenje, pre svega u interesu građana koji
će da žive na ovim prostorima. Međutim, vidimo da će se to rešenje tražiti na
nekom trećem mestu, u okviru Saveta bezbednosti, odnosno u Ujedinjenim
nacijama. Mi smo ljudi koji žive ovde, ljudi koji će bez obzira na budući
status, ostati da žive ovde. To su naši osnovni ciljevi. Opstanak srpske
zajednice na Kosovo apsolutno nema alternativu. Želje su jedno, a mogućnosti
drugo. Mi se zaista iskreno nadamo da će država Srbija zajedno sa Prištinom i
Međunarodnom zajednicom naći rešenje koje će biti u interesu svih građana koji
će da žive na  Kosovu, a ne samo jedne zajednice.

Dragan Milošević: Mi smatramo da nema idealnog rešenja za interese velikog
broja ljudi koji zastupaju albanske stavove sa zahtevom za nezavisno Kosovo,
ali isto tako da se ne mogu zadovoljiti veliki interesi od strane Srbije kada
je u  pitanju čak i krajnost podele Kosova. Dakle mi smatramo, i to je naš
projekat “Kosovo evro- regija “, pre tri godine urađen. Kosovo treba da dobije
status Administrativnog evro- makro regiona, sa posebnim statusom u državi
Srbiji.Taj status treba da se reši razgovorima između Beograda i Prištine,
naravno uz prisustvo trojke: SAD-a, EU i Rusija. Dakle, to je naš projekat i
mislim da je strateški i najekonomičniji projekat koji zadovoljava najveći broj
interesa i jedne i druge strane, a garantovao bi suživot, jer bi se na takav
način rešavalo pitanje i mnogih drugih sličnih situacija u Evropi i čitavom
svetu.

Zvonko Mihajlović: Ja sam ovde u svojstvu narodnog poslanika u Narodnoj
skupštini, jedne opozicione stranke, tako da ne mogu dati sebi za pravo da
govorim ono što predstavlja stav Vlade Srbije. Nemam ovlašćenje da to govorim.
Ali reći ću vam ono što je moje mišljenje. Kosovo i Metohija su sastavni deo
Srbije, tako da sve političke stranke koje postoje u Republici Srbiji imaju
svoje ogranke i na Kosovu i Metohiji i preko tih ogranaka imaju uticaja na
ljude koji ovde žive. Građani preko njih apsorbuju probleme gore u Republici
Srbiji, kod nadležnih institucija, naravno. Jedna informacija za vas, juče smo
u Gračanici, nevezano za sve ovo, imali sastanak Skupštinskog odbora za Kosovo
i Metohiju, gde je između ostalih bio prisutan i Ministar za Kosovo i Merohiju
g-din Slobodan Samardžić. Trebalo je da bude prisutan i Ministar za Nacionalni
investicioni plan, Dragan Đilas, međutim bio je sprečen i nije došao, ali su
došli njegovi saradnici. Juče smo razgov!
 arali o konkretnim ulaganjima koja država Srbija treba da izvede preko
Nacionalnog investicionog plana na ovim prostorima. Tako da je briga o
kosovskim Srbima evidentna. Nama je žao što ne možemo da učinimo više po tom
pitanju. Meni je iskreno žao što stranka kojoj pripadam nije vladajuća stranka,
pa da vidite u kojoj meri bi smo zaista učinili konkretne stvari za sve građane
Kosova i Metohije, a posebno za one koji su ugroženi.

Nikola Bešević: G-dine Lamanen, pomenuli ste prošle izbore a ovde nemamo nikog
iz privremenih institucija da objasni, da li je još uvek na snazi izborni
zakoni i ustavni okvir, koji garantuju ulazak onima koji izađu na izbore u
Skupštinu i u druge institucije, dakle da li će i sadašnji šef administracije
na Kosovu reći  kao i prošli, da ispred sebe ima ustavni okvir i izborni zakon
i ne intresuje ga zašto Srbi nisu izašli na izbore?

Marku Laamanen: Razumem vaše pitanje. Nema promena u tom zakonu.

Žarko Joksimović: Pre pitanja za g-dina Lamanena izneću jedan svoj stav. Smešno
deluje ova dilema izaći ili ne na izbore, jer Srba u tim institucijama kako ih
sve krste od 1999., ima. Ovde treba samo primeniti klasičnu srpsku poslovicu „
kada konja nema, ko će da vodi kolo, magarci ili neko treći“. Naravno to u
izvornom smislu izgleda mnogo drugačije. Ali, ima jedna mnogo ozbiljnija tema
kojom se ne bavimo. Gospodin Lamanen nas ubeđuje da treba izaći na izbore. Šta
je međunarodna zajednica učinila da Srbi izađu na izbore? Šta je Centralna
izborna komisija uradila da ubedi Srbe da imaju razloga da izađu? Ova me dilema
muči jer sam ubeđen da nije uradila ništa. Ubeđen sam da CIK čini sve da Srbi
ne budu obavešteni o svim izbornim pravilima. Ključno i najbolnije u celoj
priči je stav i međunarodne zajednice i CIK-a da Srbi koji nemaju UNMIK-ove
lične karte nemaju pravo da izađu na izbore.

Marku Laamanen: Kako ja shvatam sekretarijat CIK-a je uradio sve što je moguće
da se pruži prilika svima, tj. svom stanovništvu da glasa. O rezultatima onoga
što će se desiti ne mogu spekulisati, tj. o tome kakav će sastav Skupštine
biti. Što se tiče pitanja ličnih karata i glasanja, kako ja shvatam postojale
su kartice za glasanje. Ko god hoće da glasa mora dokazati svoj identitet na
ovaj ili onaj način. Za sada ne mogu reći ali možda naše kolege mogu proveriti
kakav je zvaničan dokument potreban da bi se dokazao identitet. Ponavljam, za
sve one koji na Kosovu imaju pravo glasa mora biti omogućeno da imaju svoju
priliku. Mi radimo za to. Neću reći da je  to moranje jer naravno nije. To je
na svakom čoveku da odluči.

Žarko Joksimović- Link Produkcija: Moram da vas upozorim na neke stvari koje
možda ne znate. Ako institucije koje ste zadužili da brinu o sprovođenju izbora
i  regularnosti izbora iznesu plakate kojima se Srbi obaveštavaju da do 17.og
oktobra imaju vremena da prijave neregularnosti, da li su na biračkim
spiskovima ili ne, a ti se plakati pojave samo dva dana pre isteka tog roka,
recimo 15.og, koji je i četvrtak. Znači da imaju samo jedan dan vremena. Imam
utisak da nije sporno da li vi imate para namenjenih za taj vid oglašavanja
nego su , konkretno, namere u pitanju. Čije namere?

Marku Laminan: To je nešto što ne vidim kao neophodnu stvar koju treba
komentarisati.

Nedeljko Zeak- Blic: Jedno pitanje za g-dina Miloševića i Petrovića a drugo za
g-dina Laamanena. G-dine Laamanen, UNMIK i međunarodna zajednica kontrolišu
celu teritoriju Kosova. Zbog čega su srpski politički subjekti koji su se
prijavili za izbore onemogućeni da se za njih glasa u svim sredinama na severu
Kosova? Baš Vi ste nedavno izjavili da ćete tamo organizovati glasanje u
autobusima. Ako tvrdite da kontrolišete celu teritoriju zašto niste otvorili
biračka mesta tamo gde su bila i prilikom prethodnih izbora. Za gospodu
Miloševića i Petrovića jedan mali savet. Mislim da grešite kada kažete da će
biti loš odziv Srba na kosovskim izborima. Sedam političkih stranaka se
prijavilo za izbore puta hiljadu potpisa, to je sedam hiljada birača. Na to
dodajte još 25 subjekata. Neka oni imaju po sto glasova to je 2500 sigurnih
glasova ukoliko su vam liste sa članovima regularne. Vi ste sigurno u toku,
g-dine Petroviću, da je jedan od lidera, zloupotrebom mes!
 ta na kome se nalazi, naterao sve radnike u Ministarstvu u kome radi da
potpišu njegovu listu. Da li je to veća pretnja od pozivanja na bojkot izbora.
Molim vas, odgovorite mi koji procenat izlaznosti očekujete?

Marku Laamanen: Danas ja ovde nisam rekao da smo mi bilo šta organizovali u
autobusima. Možda je u pitanju pogrešan prevod. Ja sam rekao i ponavljam da će
biti stvorene mogućnosti za sve da glasaju i to u svakom uglu na Kosovu, ako je
to odgovor koji ste tražili.

Dragan Milošević: Mi imamo informaciju da je bilo prijavljeno znatno više
stranaka za izbore ali nakon svega što se događalo i nakon onoga što se događa
i u ovim časovima imamo ovoliko na izborima. Ja imam najnoviju informaciju o
velikim pretnjama u Kosovskoj Vitini našim članovima koji su na listi kroz
oduzimanje socijalnih donacija, primanja i poslova. Verovatno je i to uticalo
na umanjen broj nastupa na izborima. Što se tiče broja članova koji ste vi
spomenuli, mi imamo mnogo više članova nego što ste vi pomenuli kao
potencijalni odziv glasača. Mogu vas uveriti da smo upravo u Gračanici usvojili
deklaraciju u kojoj smo rekli da svako ko se oseća ugroženim od nekih Dončića,
od nekih u Vitini, u Kosovskoj Mitrovici, Zvečanu zbog svoje bezbednosti i
egzistencije ne treba da izlazi na izbore pa po cenu i malog broja glasača.
Kada se izbori završe sumiraćemo u kakvim su se uslovima sprovodili. Primedbe
upućene UNMIK-u apsolutno podržavamo. Veliki br!
 oj i naših članova je nezadovoljan time što se čini u poslednje vreme, tj. u
poslednjih deset godina na Kosovu i Metohiji.

Zvonko Mihajlović: Za sve one koji su prijavili svoje učešće na tim izborima pa
su se kasnije povukli, mogu reći da nisu to uradili zbog pritiska svojih
sunarodnika već pod pritiskom svoje savesti.

Dragan Milošević: No coment.

Slobodan Petrović: Dobro. Verovatno ih je motivisao Alben Kurti koji je pozvao
na bojkot izbora. Ja sam u stranci koju čine mladi ljudi ali mi smo ozbiljni
ljudi i ozbiljno gledamo na situaciju. Nama su brojke bitne ali se sa njima
mnogo manipuliše. Matematika koju ste Vi izveli je možda realna a možda i nije.
Ono što znamo sa terena je da će sigurno biti veći odziv nego do sada. Sigurno
je da ćemo mi biti stranka koja će u srpskoj zajednici dobiti najviše glasova.
Ali mi nećemo uzeti odgovornost za celu srpsku zajednicu ukoliko budemo imali
glasova koliko su imali naši predstavnici na prethodnim izborima. Svakako,
razlika je između vlasti i učešća u institucijama, tj. parlamentu.  Parlament
je zakonodavna institucija a vlast je izvršna. Shodno glasačima, shodno
poverenju toliko ćemo imati učešće u institucijama. Odgovorno tvrdim da sve ono
što budemo radili radićemo u interesu srpske zajednice i svih drugih ljudi koji
imaju poverenje u nas i koji ć!
 e u nama videti one koji će štititi njihove interese. Sve pretnje su opasne,
nijedna nije naivna kako one od strane kosovskih institucija tako i onih od
Vlade Srbije pa čak i od organizacije čiji je predstavnik danas sa nama, od
OSCE-a  koji je potpuno nespreman ušao u ovaj proces. Dosta poteškoća imamo i
sa njima ali mi smo istrajni i u dobroj meri smo im dali neke sugestije.
Situacija na terenu, tj. kosovska realnost je takva da morate da imate uvida u
to. Mi smo zahvalni svima onima koji nam pomažu u tom delu, zahvalni smo svima
koji nam misle dobro, zahvalni smo svima koji će da izađu na izbore i normalno
nećemo odvajati građane po nacionalnoj pripadnosti i pozivamo ih sve da glasaju
za Samostalnu liberalnu stranku, odnosno stranku sa rednim brojem 099.

Dejan Mitić: Imam pitanje za gospodu Miloševića i Petrovića. Za svaku izbornu
kampanju potrebna su određena finansijska sredstva. Koliko su vaši izvori
finansiranja transparentni?

Dragan Milošević: Nezgodno je govoriti o ovome i mislim da to nije uredu. U
svakom slučaju, biće to skromna sredstva i kampanja je upriličena uslovima u
kojima se odvija. I kroz vaša pitanja već se vidi a vi koji živite ovde znate
kakva može biti ta kampanja. Možete otići tamo gde imate određeni broj ljudi,
porazgovarati sa njima ali imate i određeni broj mesta gde svakako nije
dovoljno bezbedno. To je taj siromašni i negativni deo ove kampanje. Daleko bi
bilo bolje da su optimalniji uslovi. Mi smo davali sugestije da međunarodna
zajednica obezbedi povoljnije uslove. To bi sigurno dalo i bolje rezultate.
Dakle, kampanja će biti upriličena uslovima sa skromnim sredstvima. Ako je
Piter Dojl, predstavnik Međunarodnog monetarnog fonda nedavno rekao u Beogradu
da je za prošlu kampanju u vladajućoj administraciji za predizbornu kampanju
izdvojeno 280 000 000 evra onda nema šanse da vam bilo koju cifru kažem koju
možete komparirati sa takvim stvarima. Kod nas!
  su minimalna sredstva u pitanju.

Slobodan Petrović: Mi smo, da budem iskren, daleko od tih cifara, ali mi
poštujemo staru poslovicu „ Bolje je znati nego imati“. Mi imamo na terenu
ljude koji imaju neka sredstva i koji rade kampanju ali to je prevashodno
njihova antikampanja. Ali mi ćemo da se trudimo i pisali smo i OSCE-u i svim
demokratskim institucijama koje podržavaju izbore da nam pomognu ali mali broj
se odazvao. Naravno, to nije prepreka za naše aktivnosti ali ćemo biti
hendikepirani u tom delu. Cifre su toliko mizerne da ih ne treba ni pominjati.

Dragan Milošević: O kakvim sredstvima možemo da govorimo kada ste i sami rekli
koliku dugotrajnost ima plakat koji se postavlja. Iluzorno je govoriti o nekim
iole značajnijim sredstvima ma koje stranke koja će učestvovati na izborima jer
uvek ima neko ko će sve to poremetiti.

Jeton Redža-UNDP: Imam pitanja za gospodu Mihajlovića i Miloševića. Hteo bih da
znam kakvi su vaši planovi i programi i kako predviđate da će saradnja sa
institucijama Kosova u budućnosti biti u vezi povratka i slobode kretanja i
kakav je vaš program u vezi sa tim? Kada govorimo o slobodi kretanja, šta ćete
uraditi kao posrednik u srpskoj vladi za priznavanje kosovskih dokumenata u
Srbiji? Drugo pitanje je, nakon 10.decembra jednostrana nezavisnost Kosova će
biti proglašena. Kakvo je vaše mišljenje, kako ćete zastupati Srbe i kako će
oni reagovati nakon toga?

Dragan Milosevic: Ja mislim da je u minulih deset godina bila obaveza
međunarodnog faktora, dakle UNMIK.a, prvremene Vlade Kosova i vladajuće
administracije u Beogradu da se nađe rešenje za povezivanje ove kako mi kažemo
makro-evropske regije sa privredom i sa pravnim sistemom Srbije. Na žalost,
nije učinjeno ništa. Mi ćemo preko naših, daj Bože, da dobijemo poslanike,
pokušati da sa novim ljudima, sa srpske strane koji govore albanski, a nadam se
da ima puno ljudi na albanskoj strani koji govore srpski da uspostavimo jedan
novi most saradnje. Mislimo da su ovi izbori od strane međunarodnih institucija
i zakazani da bi se  pojavili novi ljudi koji bi učinili novi korak za
prevazilaženje, kako ja ono često zovem, vremena-nevremena. Insistiraćemo na
postojanju Povelje Ujedinjenih Nacija u smislu elementarnih ljudskih prava,
Povelje kada su upitanju prava na socijalnu i zdravstvenu zaštitu, prava na rad
i na slobodu političkog izražavanja. Dakle, to su tri o!
 snovne stvari koje nisu primerene u ovoj situaciji, ne egzistiraju u
političkom i društvenom životu Kosova i Metohije. Druga  stvar je taj ekonomski
model, jer mislimo da su dva najveća problema i za jedne i za druge
nezaposlenost. Ja sam bio u Prištini i video sam veliki broj novih zgrada,
novih objekata i vrlo je to povoljno, nekih 300, 400 evra, kvadrat. To je vrlo
jeftino, ali nisam video veliki broj ljudi unutra, što znači da ni veliki broj
Albanca nije materijalno sposoban da uđe u te objekte i da ih pusti u progres
radi svojih interesa i stvaranja profita. Dakle, ista je sudbina kao i Srba
koji zive u ovim enklavama, pomenuo sam Goraždevac, pomenuo sam Osojane itd.
Treci segment u našem programu biće da pokušamo da zajedno, naravno uz podršku
Međunarodne zajednice ovu oazu, ja zovem Kosovo i Metohiju ,,oazom”, da ovu
oazu siromaštva, oazu velikog procenta kriminala i korupcije, kao što je i u
drugom delu Srbije, da pretvorimo u Evropski centar, međ!
 uregionalni centar za borbu protiv kriminala i za borbu protiv!
  korupci
je. Mislim da u takvom statusu Kosova kao evro-regije, koja poštuje još jednu
značajnu povelju, a to je Evropska povelja o lokalnoj samoupravi po kojoj
funkcionišu i teritorijalno su organizovane sve moderne države, može naći
zadovoljenje veliki broj, ljudi bez obzira kojoj naciji pripadaju.

Zvonko Mihajlovic: Ne znam odakle vama informacija da će nakon 10. decembra
biti proglašena jednostrana nezavisnost Kosova. Ako se setimo da je tih 10.ih
decembara bilo puno, samo ja mogu da se u poslednje dve ili tri godine setim
pet ili šest. Lično ne verujem da će bilo ko posegnuti za takvim jednim činom.
U svakom slučaju, ako do toga dođe mimo SB UN-a, država Srbija će takav akt
proglasiti protivprravnim, pravno ništavnim i odreagovaće na način i sredstvima
koja su poznata u civilizovanom svetu. Znači, iskoristiće sva pravna i
politička sredstva da to spreči. Hvala.

Moderator: Ovim je debata sa temom kosovskih izbora završena. Čuli smo
različite stavove koji će , nadamo se pomoći da se Srbi odluče hoće li izaći na
kosovske izbore ili ne. Zahvaljujem se svima koji su uzeli učešće u današnjoj
debati i želim vam prijatan ostatak dana.