RAZGOVOR U PRIŠTINSKOM SEDIŠTU UNMIK-a

Čeku: Ni govora o SZK

Komandant KZK tvrdi da takva formacija nije predviđena Rezolucijom 1244

Priština, 7. septembra

U sedištu UNMIK-a u Prištini danas je beogradske novinare primio general Agim Čeku, komandant Kosovskog zaštitnog korpusa, transformisanog iz nekadašnje takozvane OVK. Ovo je bio prvi susret generala Čekua sa srpskim novinarima.

Govoreći na tečnom hrvatskom jeziku, general Čeku je kazao da je Kosovski zaštitni korpus "državna institucija", nastala prema aktima međunarodne zajednice, koji u budućem sastavu treba da broji oko 3.500 lica za reagovanja "u vanrednim situacijama".

Trenutno u KZK ima 160 nealbanaca, od kojih su samo dvojica Srbi.

General Čeku je rekao da nema govora o tome da će i Srbi formirati svoj paralelni srpski zaštitni korpus, o čemu je juče govorio civilni administrator UN Hans Hekerup.

- U Kosovskom zaštitnom korpusu učestvuju svi oni koji rade za dobrobit Kosova i koji će, kao što je napisano u Rezoluciji 1244 Saveta bezbednosti, delovati u cilju bezbednosti i brzog reagovanja u vanrednim situacijama.

Agim Čeku sa beogradskim novinarima u Prištini

Prema tome, neće postojati srpski zaštitni korpus, već će Srbi biti prisutni u već postojećem. Ja bih bio komandant svima - protumačio je Agim Čeku.

Iako Kosovski zaštitni korpus deluje u okviru Rezolucije 1244, general Čeku je sve vreme novinarima naglašavao da KZK ide ka tome da stvori nezavisno Kosovo.

- Da ne mislim da će Kosovo u budućnosti biti nezavisno ne bih ni sedeo ovde i ne bih komandovao ovom formacijom - naglasio je on.

Na pitanje da li je to u suprotnosti sa Rezolucijom 1244, donetom 10. juna 1999. u kojoj stoji da je Kosovo sastavni deo Jugoslavije i da, prema tome, nema ni govora o nezavisnosti Kosova, Čeku je odgovorio:

- Mi smo se izborili za Kosovo. Rezolucija 1244 je samo broj, a biće još takvih brojeva. Mi idemo ka nezavisnosti Kosova.

General Čeku je takođe objasnio da razgovor sa premijerom vlade Srbije uopšte nije odbio, jer nije ni dobio oficijelni poziv od gospodina Đinđića.

- Samo sam pročitao u štampi da sam navodno bio pozvan da prisustvujem razgovoru. Međutim, to nisam mogao da prihvatim kao realan poziv. Inače, imao bih i ja puno toga da ga pitam.

Govoreći o Nebojši Čoviću, Čeku kaže da je Čović puno obećao, ali da prvo treba da ostvari ono što je dogovoreno. "Mislim da je gospodin Čović napravio dobar potez samim tim što je međunarodna zajednica prihvatila njegov plan".

Beogradske novinare zanimalo je i šta Čeku misli o povratku Vojske Jugoslavije na teritoriju Kosova i Metohije, pošto je i to Rezolucijom 1244 dogovoreno. On je rekao:

- Ne savetujem im da dolaze, jer može doći do sukoba. Savetujem Srbima da prihvate Kosovo kakvo jeste, odnosno da prihvate nezavisno Kosovo.

B. Radomirović

Putovnica Hrvatske

Na pitanje da li se on oseća državljaninom SR Jugoslavije, s obzirom na to da je Kosovo sastavni deo Jugoslavije, Čeku je rekao:

- Ja imam putovnicu Hrvatske.

Novinare je zanimalo i da li se plaši da će Haški tribunal protiv njega podneti optužnicu, s obzirom da je učestvovao u vojnim operacijama na području Hrvatske, da ima indicija da ljudi iz njegove formacije deluju na teritoriji Makedonije,a on je rekao:

- Nisam dobio nikakvu informaciju da će protiv mene biti podignuta haška optužnica. Potpuno sam miran, jer i u vreme rata na Kosovu, a i u vreme oružanih dejstava u Hrvatskoj niti sam zapovedao, niti počinio, niti učestvovao u zločinima. Prema tome, ne mislim da sam ja predmet bilo kakve istrage. Meni je savest čista.

B. R.