Marc Coevoet wrote:

> De chauffeurs iets tonen, zoals de poi (op een tomtom) is een
> interessante stap.  De regionale directie bvb
> Oostende/Nieuwpoortsesteenweg is ook iets...

Vakbonden staan inderdaad erg sterk bij De Lijn. Maar ik weet nu ook niet
direct wat je hen kan laten zien als zo'n voordeel dat ze via vakbonden de
directies onder druk gaan zetten om voort te gaan met de vrijgeving van de
data. Ik neem toch aan dat chauffeurs nu toch al alle nodige documenten
krijgen om zich voor te bereiden op hun dienst?

> Dat er nadien gegevens moeten uitgeveegd worden, "dat trek ik mij niet
> aan" of: "daar hebben we in Vlaanderen advokaten voor, en geld, en geld,
> om cadeautjes te kopen, een nieuwe politieke partij bvb..."

Goed, dat trek jij je dan niet aan, maar misschien de rest van de OSM-
community wel? Als jij op persoonlijke naam met die data van De Lijn wil gaan
rondzwieren, mij niet gezien. Maar als je alles doet met OSM als doel, dan
zijn er spelregels, en meerbepaald de regel dat je niet zomaar iets verspreidt
als je daar geen toestemming voor hebt. Wat ook je eigen ideologie mag zijn,
want persoonlijk vind ik ook dat De Lijn genoeg gesubsidieerd wordt dat we die
data wel mogen terugkrijgen. Want als de mogelijke instanties nu zouden gaan
zien dat we niet erg respectvol omspringen met hun data zullen ze nogal staan
springen om ook eens te zien of ze iets te geven hebben...

Nu alles in de database gooien om dan later te zien of het eigenlijk wel mocht
gaat veel meer schade toebrengen als het doel is om in de toekomst meer data
los te krijgen.

Ben