Jo wrote:
> De reden waarom ik met child relations was beginnen te werken, was om de
> gemeenschappelijke stukken asfalt waar ze over rijden slechts 1 keer te
> moeten ingeven.
>
> Door de Bondgenotenlaan van Leuven razen de volgende lijnen:
> 1,2,3,4,5,6,7,8,9,284,285,310,315,316,317,333,334,335,337,351,352,358,370,3
> 71,372,373,374,380 en 395. Vind je het dan gek dat 'k dat stukje traject in
> 1 relatie zou willen gieten en hergebruiken. Op dit moment is er een
> omleiding (en dat komt vaker voor). Word er dan echt verwacht van een
> [...]

Ik ken zeker het probleem. In Antwerpen staan sommige wegen ook vol busfiles
vanwege de vele buslijnen die ze er laten passeren (waarom ze ook alles per se
naar de Rooseveltplaats willen sturen ipv overstappunten aan de rand van de
stad...).

Maar wat je wil is eigenlijk een structuur op routerelaties dat eigenlijk los
van onze discussie staat. Het is al sinds het invoeren van relaties dat we het
wel leuk zouden vinden om een relatie te hebben die deel kan zijn van
verschillende routerelaties waarbij die relatie automatisch als een deel van
de route geldt. Dit is bijvoorbeeld ook nuttig bij twee fietsroutes die een
deel van de route samenvallen. Zorg dat dit op een manier in OSM ondersteund
wordt (en dat het vooral opgepikt wordt door renderers en al wie gebruik maakt
van de relaties), en je kan er meteen ook gebruik van maken bij busroutes. Ik
weet dat er een paar kleine pogingen gedaan zijn hiervoor, maar of het al
ergens echt werkt?

Wat mij betreft doet de vraag op dit moment of verschillende busroutesegmenten
gedeeld kunnen worden er eigenlijk dus nog niet toe, omdat een busroutesegment
meer is dan enkel een stuk route. Het zouden in dit geval deze
busroutesegmenten zijn die op hun beurt relaties zouden kunnen bevatten die
gemeenschappelijke stukken route volgen.

Natuurlijk gaan we zo al op drie niveaus van relaties (of meer, die
routerelaties zouden zelf ook op hun beurt routerelaties kunnen bevatten), en
voor de modale mapper gaat dit ook best moeilijk zijn zonder de nodige tools
om dat tot een goed einde te brengen...

Ben