Op 25 oktober 2014 18:46 schreef Thomas <o...@aptum.nl>:

> [...]

> adresposities die in feite een 'database' zijn of een collectie van
> kleinere tabellen. Daardoor liep ik tegen nogal wat geheugenprobleempjes
> aan.
>

> De beschikbare modules om GML in te lezen in python bleken niet robuust
> genoeg om én met de vreemde codering om te gaan én met de enorme omvang van
> het bestand (ca. 3GB). Daarom heb ik ervoor gekozen om als bron het
> shp-bestand te gebruiken (dat 'slechts' 1GB in omvang is, door een
> efficiëntere datastructuur). Daarmee kreeg ik wel alles aan de praat.

Ik had ook al wat zaken opgezocht om het GML bestand te splitsen en pas
daarna te verwerken, om zo slechts XML kind per kind in het geheugen te
laden en geen geheugen tekort te komen. Maar dat werd een serieus gepruts,
en ik verwachtte ook dat het te traag zou zijn door de vele lees en schrijf
operaties.

Geheugenproblemen had ik sowieso verwacht, want zelft met het huidige
script moet ik zorgen dat Firefox en JOSM alletwee gesloten zijn voor ik
het script start. Anders loopt mijn computer onherroepelijk vast in het
page-swapping.

> [...]
> in JOSM inlaad maar die niet in OSM thuishoren. Zijn er alternatieve
> patronen voor dit soort “tijdelijke” werk-tags die OSM nooit mogen
> bereiken? In de link die Marc eerder doorstuurde lees ik vooral dat onze
> Nederlanders een aantal overbodige tags in OSM hebben zitten n.a.v. een
> aantal imports. Het lijkt me op zich een mooi streven om al dat soort tags
> buiten OSM te houden, wat onze 'import' betreft.
>
> Moet er overigens nog een “source=CRAB”-tag toegevoegd worden, of willen
> we dit juist vermijden omdat het toch al niet om een automatische import

source=* tags zijn beter op hun plaats op het changeset object dan op
objecten in de DB. Natuurlijk kan een specifieke bron (zoals afkomstig van
de voordeur, gebouw or perceel) wel op het object zelf.

Postcode en gemeente zijn sowieso niet nodig, die kunnen gerust uit de JSON
gelaten worden. Welke andere keys twijfel je nog over?