Je verbeteringen vind ik zeer goed Sander! Bij mij laadt de pagina nu echter niet, met een foutmelding “'section' is null” op loadstreets.js ~664. Het lijkt fout te gaan wanneer in de URL de GET-parameter collapsedSections geset wordt, maar zonder waarde blijft. Als ik die parameter handmatig uit de URL verwijder doet hij het perfect! (tot ik op update druk...).

Ik ben (helaas) nog steeds bezig met het script. In mijn vorige mail schreef ik dat de postcodes en de gemeenten schijnbaar niet helemaal overlappen. Hoewel dat zeker klopt, ben ik er nu van overtuigd dat ik met die check toch wel meer dan 100 fouten in het CRAB gevonden heb. In de 250+ adrespunten die ik zo geïdentificeerd heb, blijkt het in héél wat gevallen om een postcode en een gemeente te gaan die helemaal niet aan elkaar grenzen, en soms meer dan 50km uit elkaar liggen. Het moet dus wel om fouten gaan. Daarmee heb ik dus een forse set fouten geïdentificeerd... Heeft iemand hier een goede ingang bij het AGIV om dit door te geven? Ik werk nu aan een nette lijst met alle gegevens.

Dit is eigenlijk (naast dan de afwijkende adres-labels) de enige inconsistentie die ik op basis van de data zelf kan vaststellen in de adressenlijst. Alle adressen vallen netjes onder een postcode en zo. Dus voor onze huidige opzet is er helemaal geen probleem, zoals Sander al aangaf. Ik neem de vraag naar postcodes en gemeenten wel mee; ik zorg dat deze in de JSON aanwezig zijn. Een verdere verwerking via de javascript is dan triviaal. Het importeren van die gegevens in de vorm van discardable tags lijkt mij ook helemaal geen probleem. Als dat kan bijdragen aan het controleren van die gegevens in OSM lijkt me dat enkel een toevoeging.

De uitspraak van Ben dat er situaties zijn waar postcode, straat en huisnummer niet identificerend zijn (naast de busnrs/apptnrs dan) vind ik intrigerend. Ik ben wat checks aan het doen op de dataset om te kijken of ik dit soort situaties kan vinden. Ik kom hier nog op terug, want onze huidige classificatie is wel gebaseerd op het feit dat die drie elementen identificerend zouden moeten zijn.

Voor wat betreft de relaties tussen de huisnummers en straten sluit ik mij deels aan bij Ben: vanuit mijn informatica-achtergrond ben ik een groot fan van dit soort relaties. Vanuit mijn ervaringen met niet-informatici weet ik echter dat dat soort abstracte koppelingen die geen zichtbare weerslag hebben en puur een ordening op meta-niveau zijn vaak voor ellende zorgen. Ik vind dat soort relaties een zeer elegante oplossing, maar tegelijkertijd te abstract voor een brede toepassing.

Het toevoegen van postcode en gemeente tags op een adres vind ik dan weer lastig; waar houdt het op? Ik denk dat iedereen het absurd vindt om op elke tag het land te mappen, maar waarom wel de gemeente? Wat mij betreft vormen die gemeentegrenzen toch een basisonderdeel van de kaart. Als we al niet op gemeentegrenzen kunnen vertrouwen dan wordt het wel heel lastig. Voor de postcodes ligt dat weer iets anders. Postcodes hebben volgens mij puur een functie voor postadressen. Wat mij betreft mag dat op de adressen getagd worden. Een postcode is naar mijn gevoel ook echt iets wat een eigenschap is van een adres, in tegenstelling tot een gemeente dat echt voor een grondgebied staat. Het argument van Jo over de data-omvang lijkt mij de belangrijkste om het aantal tags toch proberen te beperken, en daarom toch de gemeente aan de gemeente-contour over te laten in plaats van deze als tag te registreren.

Dat deze ingevoerde gegevens nu misschien niet altijd overeenkomen met wat uit een gerenderde kaart komt lijkt mij niet het belangrijkste. Deze gegevens kunnen in elk geval gebruikt worden om de contouren (met name dan de postcodes) te controleren op afwijkingen ten opzichte van de ingevoerde nodes. Op die manier kan eenvoudig de data op de nodes getagd worden en kunnen de contouren verbeterd worden, tot die tijd dat andere systemen wel met de informatie op de nodes gaan werken. Het beheer van de contouren lijkt me in elk geval eenvoudiger te worden met de data op de nodes.

Nuja; ik zorg dat alle gegevens via JSON beschikbaar zijn en bijgewerkt worden. Met veranderende inzichten kan dan alsnog eenvoudig beslist worden deze informatie al dan niet in JOSM in te laden, al dan niet via discardable tags.

Groeten,
Thomas