> Ja eens we de hackday gepland hebben hoopte ik om dit af te werken... ik
> heb wel mijn bedenkingen bij die id's die we meenemen, niet ik
> persoonlijk maar de import-list gaat hier wel problemen van maken. Zijn
> er al bestaande voorbeelden waarbij het zo gegaan is?

Tuurlijk, vb BAG import nederland heeft ook referenties.  Het gaat over
terugkoppelbaarheid naar GRB.  Anders is het enige dat je doet een
copy/paste

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:BAG
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport

nu de Nederlanders hebben volgens mij een verkeerde tag gekozen, nml in
de 'ref' namespace .  de source: namespace is veel geschikter.  Dat is
het verschil momenteel met BAG

De waarde van de import ligt net in die tags.  En wat er is is echt
minimum omwille van de aard van de data.

de source tags zijn allemaal nodig want GRB heeft nog een heel leuk feit
dat die enkel unieke ID's heeft voor gebouwen per entity (Gba,Gbg,Knw
etc ...)

Dus als je die combineert kan je niet anders dan voor elk gebouw
aangeven vanwaar die komt (hence source:geometry:entity=GRB.  De tool
gebruikt die ook.

het gaat eigenlijk over een 4-tal tags, waarvan er eventueel 1tje kan
gedropped worden, maar het maakt het gemakkelijk:

je hebt bv:

source:geometry:entity = Gbg
source:geometry:date = 2013-01-08
source:geometry:oidn = 3746049
source:geometry:uidn = 6379775
source=GRB

https://www.agiv.be/producten/grb/objectcatalogus/entiteiten

Verklaring:
- entity, laag....
- datum van laatste aanpassing , verbouw je of komt de landmeter nog
eens langs dan zal deze aangepast worden, samen met de uidn
- oidn = object ID
- uidn = versie   (deze zou je kunnen droppen en rekenen op
source:geomtry:date bij vergelijken van datasets indien GRB geupdate wordt)
source=GRB  (verplichte OSM tag voor deze dingen)

Om eerlijk te zijn, als iemand die source references zomaar afschiet
weet hij echt niet waarover hij praat en kan hij onmogelijk oordelen
over de import.  Het is echt andersom, je mag mij eens proberen te
overtuigen dat een import zonder backreferences naar de source beter is
dan 1tje met.
Dit is zoals de afzender niet zetten op de enveloppe van een brief maar
wel verwachten als deze niet te bestellen is dat je die zo terugkrijgt.
 Niet dus...  als je niet weet vanwaar hij komt.

Ik zie ook de issue niet direct met wat extra text data. In tijden van
2TB harddisks voor 80 euro zeker niet....

De kwestie over kwaliteit copy/paste ik graag Sanders zijn entry uit de
wikipage:

Quality of GRB data -
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/GRB

GRB building data has two quality levels: measured and drawn from aerial
imagery.

"The measured data is always very precise (more precise than anything we
can achieve), but may be outdated a few months.
The data derived from aerial imagery is about as good as we can achieve
in OSM with mapping from correctly aligned pictures.
In general, everything that can be measured from public roads is also
measured. So the front sides of the buildings are measured, the back
sides aren't.

Dat is exact de nagel op de kop.  Naar mijn ervaring door met die data
bijna een jaar te spelen kan ik wel 1 ding zeggen:  GRB kwaliteit is
volgens mij veel hoger dan AGIV/CRAB."

Echt veel beter dan OSM vaak.  (aangezien veel mensen het dak mappen en
niet de basis van een gebouw)

Dus al bij al, ik denk dat we nu gewoon zo een wikipagina nodig hebben
zoals de Nederlanders het gedaan hebben :

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport

En we tikken alles een voor een af.  Ik migreer de code van de testtool
naar de fancy versie ervan waardoor niemand begint te zagen over te
grote knoppen (probeer maar eens 1000 keer per dag een knopje van 4
pixels te klikken als je pogrammeert) die excellent zijn als je
ontwikkelt en dan kunnen MAC users met kleine schermpjes er ook aan uit
want momenteel is er echt zero eye-candy aanwezig.  Alle efforts is
gestoken in de data handling.

Glenn