On 09-02-2012 11:25, Morten Kjeldgaard wrote:

On 09/02/2012, at 11.05, Jonas Häggqvist wrote:

On 09-02-2012 10:49, Morten Kjeldgaard wrote:

On 09/02/2012, at 09.25, Jens Winbladh wrote:

Jeg mere helt klart at Kommunegrænser hører hjemme i OSM - De er jo
skiltede på samme måde som bygrænser.

Sådan som det ser ud i øjeblikket, mener nogen åbenbart at "PGS
inacurately" kystlinien er lig med kommunegrænsen, og der står altså ingen
skilte i vandkanten

Incremental improvements. Vi bruger de bedste data vi har. Hvis grænsen
går langs kystlinjen, og PGS kystlinjen er hvad vi har lige nu - så
bruger vi den. Når nogen så tegner en bedre kystlinje bruger vi den.
Sådan har OSM altid virket.

Mht. skilte så er det et tåbeligt ikke-argument. Der står heller ikke
skilte langs hele den dansk-tyske grænse, eller i internationalt
farvand. Vil du også argumentere for at landegrænser er irrelevante?

Når du citerer mig, så brug venligst det fulde citat. Jeg noterer mig, at
du udelader den efterfølgende smiley.

Jeg citerer det relevante, hvilket er at du tilsyneladende bruger det som argument at der ikke er skilte. Hvis du ikke mener det, så lad være med at sige det i en i øvrigt seriøst debat. Smiley eller ej.

Kommunegrænsen har kun teoretisk interesse.

Sikke noget vrøvl. Det er væsentligt at have grænser for kommuner til en
lang række brugsfunktioner - uden at være nødt til at oprette
special-cases for kommuner der tilfældigvis er en ø.

Du beskylder mig for at vrøvle, og udslynger straks efter den påstand, at
"det er væsentligt". Hvor har du det fra? Du _synes_ det er væsentligt,
men det gør det ikke til et fastlagt dogme.

Det er din påstand/ønske der går imod gældende praksis i OSM, så det må være dig der skal argumenterer for at vi ændrer på den. Hvis du i øvrigt ikke har fantasi til at forestille dig en eneste brug af kommunegrænser står det sløjt til.

Og sådan er det da heller ikke. Læsø kommune er ikke belemret med
kommunegrænser i OSM, og det er Bornholm heller ikke. Så de fremtræder
ikke med en grim stiplet linie langs kysten.

Igen bruger du udseende og et ønske om at tagge til renderen som
argument. Vil du venligst lade være med det, så du ikke giver
nybegyndere dårlige ideer? Det er en praksis der er mejslet i sten i
hele OSM at vi ikke tagger til renderen så det kommer til at se pænt ud
på mapnik laget.

Jeg påpeger såmænd blot, at ideen om OSM som indeholdende en perfekt
beskrivelse af kommunegrænser er værdiløs.

Ingen har påstået noget sådant, så det er endnu et fejlskud. OSM indeholder ikke en perfekt model af verdens geografiske objekter. Men vi prøver at komme så tæt på som muligt i små skridt.

Og mener derudover at du misbruger argumentet med "ikke at tagge til
renderen".

Det må du uddybe. Argumenterne her på listen har i høj grad gået på at det ser forkert eller rodet ud. Det handler udelukkende om renderen, og det er ikke noget vi håndterer i OSM vil at ændre på vores spejl af virkeligheden så de giver et pænt kort.

Det spørgsmål jeg oprindeligt stillede handlede ikke om hvor det ville se bedst ud at tegne kommunegrænserne, men hvor de rent faktisk er, for det er det vi skal have i vores data. De faktiske forhold, ikke andet.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk