Hej Lars,

I mine øjne har vi stadigvæk en udfordring med licensens cirkulære
argumentation. Vi må gerne bruge dataen og dele den, sålænge vi kan styre
deres ophavsret af. Man kan bare ikke styre ophavsretten af sålænge vi
deler dataen. Det er desværre en udbredt model hos danske myndigheder. Jeg
arbejder selv en variant af den som lyder nogenlunde sådan her: "I må ikke
bygge før vi har godkendt byggeriet - vi vil ikke godkende byggeriet før
det er bygget".

Dataejerens fjollede licens var nok ikke et problem hvis vi var en "normal"
virksomhed. Vi kunne opstille alle risici og lave en strategi til at styre
hver enkelt af dem af, men osm_dk er jo lidt en speciel størrelse: Vi
passer os selv. Vi forsøger at være venner med alle og gøre det rigtige. Vi
har få procedurer. Vi har ingen stab. Vi har ingen midler. Vi har ingen
resourcer og vi har ingen leder. Det gør det alt sammen lidt besværligt at
lave en køreplan for at importere deres data og hvad vi gør hvis vi får
problemer med det i fremtiden, men efter min mening er det er sådan en plan
vi mangler hvis vi skal gøre det.

Med venlig hilsen
Rasmus Vendelboe