> Door het ontbreken van commerciële belangen en het open karakter is het
> mogelijk om actief te zijn op gebieden die door de traditionele
> kaartenmakers niet interessant gevonden worden. "Een mooi voorbeeld hiervan
> is de Friestalige kaart," aldus een woordvoerder van OpenStreetMap. "Voor
> zover wij weten is dit een unicum: er was tot nu toe geen Friestalige
> digitale kaart van Nederland."

Goed punt, alleen mis ik een bruggetje om hier te komen. Misschien kun
je eerst aangeven dat zo'n kaart nog niet eerder bestond. Daarna
uitleggen waarom (commercieel niet interessant).

> OpenStreetMap ontketent de wereldkaart zoals Wikipedia de encyclopedie heeft
> ontketend. Ons doel: een vrij beschikbare wereldkaart waaraan iedereen kan
> meewerken. Ontstaan in Engeland in 2004 heeft OpenStreetMap in de afgelopen
> jaren wereldwijd vrijwilligers enthousiast gemaakt om gewapend met GPS en
> notitieblok de vrije wereldkaart steeds beter en completer te maken.

Lijkt me meer een alinea voor helemaal onderaan. En vanuit derde persoon
schrijven ivm consistentie.

> De OpenStreetMap gemeenschap is zich ervan bewust dat de kaart in de Friese
> taal altijd beter kan en roept daarom geïnteresseerden op om mee te werken
> aan een nog betere kaart. Zie voor meer informatie:
> http://www.openstreetmap.nl

Nog aangeven dat het eenvudig is om bij te dragen? Zorg ervoor dat ze op
  de url 'opgevangen' worden en direct verder kunnen. Je blogpost staat
niet altijd bovenaan.

> De kaart in de Friese taal is te bekijken op:
> http://frysk.tile.openstreetmap.nl

- kan title aangepast worden? (Fryske kaart ipv NL tileserver)
- de overlay met uitleg, kan die specifiek voor Frysk? En ook in het
Fries? Kort wat het is, en url naar uitleg hoe verbeteringen doorgevoerd
kunnen worden.
- (algemener) kan er een CC logo op?

> =EINDE PERSBERICHT=

Zet er nog even je contactgegevens (mail/tel) onder.

En ja, zeker ook in het Fries (laten) vertalen!

Groet, Zoran