Erik Johansson wrote:

> Om du vill använda kartor norr om 60(?) latituden så är det
> svårt, eftersom NASAs höjdkartor inte finns tillgängliga. Det
> går rykten om att professorer på universitet har tillgång till
> liknande data, så...

Forskare kan givetvis få tillgång till lantmäteriets data, med
eller utan betalning och mot försäkran att de inte sprider det
vidare.  Vi skulle kunna digitalisera gamla Generalstabskartan i
skala 1:100000 (föregångaren till Gröna kartan), men det är ett
stort jobb och man måste ha tillgång till en stor ritningsscanner
(är det någon som har tillgång till en sådan?). Men även efter
inscanning återstår ett stort arbete med att få över data i
vektorform. Vem orkar finansiera och organisera det arbetet?

Jag har provat att använda digitalkamera i stället för scanner,
när jag digitaliserar böcker, och det fungerar bra.  Utifrån hur
många tum boken är och hur många megapixel kameran har, kan man
räkna ut vilken scannerupplösning (dots per inch) det motsvarar.
Med en 10 megapixels kamera får man 300 dpi på en A4-yta, vilket
är helt okej.  Men om man vill fånga stora kartblad (50x50 cm?) i
300 dpi krävs en kamera med många fler pixlar än så.  Om kameran
har ett bildförhållande 3:2 så blir bildytan 50x75 cm = 20x30 tum
och med 300 dpi blir det 54 megapixels.

--
  Lars Aronsson (l...@aronsson.se)