Erik Johansson wrote:
> Open Data Base License.
> om du ändrar databasen och publicerar bilder så måste du publicera den
> ändrade databasen

Jag har under ett års tid följt diskussionen om ODBL på den juridiska
mailinglistan, utan att bli klok och utan att yttra mig. Det enda säkra
är att en massa tid och energi går åt att diskutera dessa rätt
abstrakta begrepp. Visst finns det en poäng med att försöka
konstruera en ODBL, men vi vet ju inte om den fungerar i praktiken
och vi vet inte om det verkligen är värt all möda som läggs ner.
Ytterligare möda måste sedan läggas ner på att förklara alltsammans
för juridiska nybörjare. Alternativet, som är att förklara databasen
fri från upphovsrätt (public domain, CC-0), har uppenbara nackdelar
men är å andra sidan enormt mycket enklare att förstå och förklara.

Den svenska geodata-remissen med deadline om tre veckor känns
mycket mer konkret och angelägen. Här kan vi endera strunta i
alltsammans och se på när Lantmäteriet fortsätter att gå fram som
en ångvält över våra medborgerliga friheter, eller sätta oss in i frågorna,
läsa dokumenten, skriva ett svar och påverka händelsernas riktning.

Detta kräver helt klart en ansträngning, men den varar åtminstone inte
längre än till deadline 31 januari. Vilka förutom vi inom OpenStreetMap
har ett intresse av att besvara remissen? Jag tänker på Ted Valentin,
han med alla kartsajterna. Föreningen Wikimedia Sverige, där jag
sitter i styrelsen, kan säkert vara med som undertecknare av ett svar.
Free Software Foundation har en svensk representant i Jonas Öberg.
Mathias Klang brukar företräda Creative Commons i Sverige. Vilka mer?
Hur samlar vi dessa och andra till en gemensam reaktion på remissen?

Jag har börjat med att skapa en sida om detta på OSM-wikin,
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Geodata.se

--
  Lars Aronsson (l...@aronsson.se)