Var finner man denna "gängse standard"? Handlar det bara om politik
och ideologi eller ligger det något som är relevant för att skapa en
bra karta som följer våra upphovsrättsregler bakom? Finns det från
OSMF:s håll någon officiell hållning som hindrar en att använda sådan
information, som gör att man vid upptäckt kan bli avstängd från
projektet?

Sedan har förstås Konrad helt rätt. I det här fallet handlar det om
att kombinera Google, Eniro och det egna minnet för att bekräfta att
uppgifter man har i bakhuvudet stämmer. Ungefär som när jag la in
busshållplatsnamnen i Lund och bekräftade vissa namn jag egentligen
kunde med hjälp av Skånetrafikens tidtabeller.

Det enda vettiga sättet att lägga in butiker på OSM är att fotografera
gatan de ligger på och utgå ifrån den bilden när man sedan taggar in
dem. Det finns ingen anledning att göra det här arbetet när någon
annan redan gjort det.

"Det syns däremot en massa annan information än bilder på gatuvyer och
det kommer vara väldigt lockande att kopiera denna data som är skyddad
enligt databasdirektivet."

Vilken data syftar du på då?

/Andreas