Ja tror, som jag skrev tidigare, att vi nog aldrig kommer att kunna ta
oss helt ur det problemet att visst data i OSM utgår från Bing/Yahoo
etc och annat data från GPS:er. Allt med en okänd precision. Speciellt
i skarvarna mellan områden som följer det ena och områden som följer
det andra kan det bli konstigt. OSM har helt enkelt kommit för långt
med blandningen för att det skall gå att göra någonting åt problemet.

Det är viktigare att få in detaljerna på OSM:s karta än att de är
exakta på metern. Materialet skall inte användas där det krävs stor
precision, vad nu det skulle kunna vara. Dessutom är det ju fritt fram
för vem som helst att ändra där det ser konstigt ut. Med tiden kommer
det att alltså att bli bättre av sig själv, genom att OSM är öppet.

Jag har bestämt mig för att inte försöka ändra överallt där jag ser
att vägar inte stämmer med min GPS eller med Bings bilder. Jag har
också bestämt mig själv för att vägars vinklar och förhållande till
varandra kan jag ändra utgående från Bing, men den absoluta positionen
kan jag inte vara så säker på.  Fast ett sådant ställningstagande
utgår på något sätt från att den typ av förvrängning som mitt
ursprungliga inlägg visade på inte finns.  Nu verkar det finnas och
jag är mer förvirrad än vanligt :-)

vänligen
   BengtB