2011/10/29 Christian Asker <christian.as...@gmail.com>:
> Hej. Jag som är nybörjare på OSM-arbete håller på att mappa byn där jag bor.
> Bara det känns som ett stort jobb eftersom man ju kan göra det i princip hur
> detaljerat som helst. Det gör jag visserligen inte än, men jag satsar på
> vägar/stigar, ytor och viktigare POIs.

Själv satsar jag på stigar och det runt omkring, det som kommersiella
kartor är sämst på. Ska någon gång göra min Barnvagns router.. :-)

> [...]
>
> Finns det några knep för att mappa områden? Jag tänker tex på när jag utmed
> en gata ser att det är hus med trädgårdar, men bakom dessa är det skog.
> Hittills har jag gjort detta ungefärligt och uppskattat trädgårdens djup.
> Men det kanske finns några smarta knep att ta till här med?
>
> Eller för (större) byggnader? Finns det några bra knep för att få fram
> positioner för hörnen utan att gå ett varv utmed husväggarna? Det är ju inte
> alltid möjligt att göra så. Eftersom jag bor på en mindre ort känns det
> dessutom som folk kanske kan bli lite misstänksamma om jag ska stryka utmed

Jag lider av "Good enough" dvs det är helt ok att kartlägga något som
inte är korrekt men som representerar ungefär det som finns där.

1. bäcka brukar jag ta en eller två punkter som jag känner till ganska
exakt (alltså plus minus 10-100 meter, beroende på var det är), och
sedan bara höfta resten. Man kan göra det bättre nästa gång.

2. hus, är svåra utan flygfoto.
 Om det är ett viktigt hus brukar jag höfta det. Det ser ju inte
vackert ut men det ger en viss struktur på kartan.
 Det finns folk som karlägger bara en nod med building=yes
 Det finns tyskar som tycker taklutningen är viktig
http://wiki.osm.org/wiki/DE:Roof_table

Jag har talat med två personer som använder laser avståndsmätare, ena
var lyrisk den andra tyckte det var ok. De kostar 1500kr för de
billiga varianterna.

--
/emj