Jag gjorde en snabb test i min testrendering.
http://83.233.132.52/?zoom=7&lat=57.86097&lon=15.30018&layers=B0FT0

La den på binglagret för jag orkade inte skapa ett nytt lager än.
Symbolerna dyker upp där den projecerade arealen är mindre än
25.000kvm. Detta pga av att den projecerade arean finns lätt att
tillgå. Dock är den projecerade arean i Mercartor-proj bara exact nära
ekvatorn. och blir mer fel längre norrut. Jämnförde kommunareor
verklig och projecerad i mercartor.

Kommun    Verklig           Projecerad     Faktor
Kiruna        2x10xy10       1,48x10xy11   7,5
Jönköping   1,9x10xy9      6,8x10xy9      3,5
Malmö       1x10xy9         1,6x10xy8      6,25

Varför det inte blev linjärt vet jag inte. Kanske utbredningen av
arean spelar roll (på bredden genemot höjden)? Oavsett tyckte jag en
faktor på 5 borde ge ungefär 5.000 kvm som du efterfrågade...

MvH Tobias