On 10 aug 2012, at 08:36, Ture Pålsson <t...@lysator.liu.se> wrote:

> [...]
> delmängder av leden. Hur vill man att det ska se ut, egentligen? Jag
> inbillar mig att det vore trevligt att ha varje etapp namngiven, så då
> skulle det bli en "topp-relation" (type=route, route=hiking,
> name=Sörmlandsleden) som har som medlemmar ett antal "sub-relationer"
> (type=route, route=hiking, name="Sörmlandsleden etapp X") vilka i sin
> tur innehåller de olika way:arna. Befintligt, ej etappindelat, data
> kan man antingen slänga in direkt på toppnivån eller i en större
> sub-relation, jag vet inte vad som blir bäst. Verkar det vettigt?

Jag tycker det är bäst att kasta in "överlopps" data i en (eller flera)
egen/egna relation(er) så håller man topprelationen snygg och prydlig (se t.ex.
EuroVelo 12).

> Är det någon som jobbar aktivt med leden i dag? (Jag såg att någon
> lade in någon av 5:x-etapperna rätt nyligen, så antagligen)
>
> Vet någon hur Föreningen Sörmlandsleden ställer sig till att man
> använder namnet och så? De "säljer" ju access till sina egna kartor…

Om man själv vandrat leden så man vet hur den går så har de inget att säga till
om. Sen kan man ju snällt prata med dom om man är på det humöret. I alla fall
de som har hand om Skåneleden var intresserade av att kanske utnyttja OSM data
och var i övrigt positivt inställda till projektet.