Ett problem är att lantmäteriets lista över objekt som inte får finnas
med på kartor är kvalificerat hemlig. Därför kan de inte berätta för
oss vilka specifika objekt som inte ska finnas med på någon karta. Och
de lär bli ännu mindre glada om någon dessutom börjar märka ut hemliga
installationer med speciella taggar.

Det handlar förstås inte heller bara om att låta bli att ha med
objekten på publicerade kartor. De ska undvika att stoppas in i
databasen överhuvudtaget. Det känns som den enda vettiga tolkningen.
Alltså, både tillståndet att föra databas och att producera kartor är
avhängigt villkoret att inte ta med skyddsobjekt. (Notera att detta är
en stor lättnad jämfört med utan tillståndet, då vi formellt
egentligen varken fick föra databas eller producera kartor
överhuvudtaget.)

Listan i Christians mail tycker jag känns helt rimlig att låta bli att
kartlägga. (Men om en byggnad syns tydligt på Bing-bilderna är det väl
ingen större skada skedd om den ritas ut som en generell byggnad i
kartan.)

//Mattias