Hejsan

Igår började jag skriva ett litet program för skoj skull som "muntligt"
beskriver en rutt. Det kan vara en foot- eller hiking-rutt, men i brist på
en bra sådan med flera namngivna gator så tog jag en bus-rutt-relation på
måfå som jag känner till.

Jag blev lite fundersam när jag såg att vägarna och hållplatserna i
relationen inte var ordnade alls.  Det fanns ingen som helst koppling till
hur vägarna går eller hur busstationerna ligger.  Tänkte att det kanske
beror på att gator ändrar sig rätt mycket. Kollade tunnelbanan istället och
där var det samma sak: ingen ordning alls.

Jag kollade lite på nätet idag, men hittar ingenting tydligt skrivet om
ordningen på medlemmarna i en route-relation.  Jag tycker att vägarna skall
komma i ordning först och sedan kommer alla stations i samma ordning.

Känner någon av er till om det finns några officiella eller inofficiella
regler för detta?

vänligen
   Bengt
ps
  Kolla t ex på tunnelbanans gröna linje i Stockholm (tyvärr har jag svårt
att få fram en bra länk just nu)...
ds