Hej

Jag har tidigare i år diskuterat med Joakim Fors om möjligheten att
importera koordinaterna från vårt projekt om offentlig konst till OSM. Jag
tänkte dels kolla här hur intresset är men vill även gärna ha
feedback/hjälp med mappning av taggar och med den praktiska importen/och
eventuella merges i slutänden.

Kort beskrivet är offentligkonst.se ett projekt från Wikimedia Sverige som
siktar på att samla ihop information om all Sveriges offentliga konst i en
öppen databas. Det finns lite beskrivningar länkade via [1] och ett api
tillgängligt via [2] för den som är nyfiken. Alla uppgifter kommer från
offentliga handlingar eller Wikipedia och är därmed licensmässigt
kompatibla med OSM. I dagsläget finns det ungefär 600 verk med koordinater
i databasen. Exempel på 3 objekt i finns för två olika geojson format på
[3] och [4].

För kopplingen till OSM tänkte jag i första hand att man kunde stoppa in
existerande koordinatmärkta objekt i OSM och merga med eventuella tidigare
existerande objekt. I förlängningen skulle man kunna utöka det hela med
möjligheter att
* Plocka ut eventuella uppdateringar i OSM och importera dessa tillbaka
till offentligkonst.se
* Uppdatera matchade OSM objekt om rättningar/uppdateringar kommer till
offentligkonst.se
* Kunna matcha offentligkonst.se objekt utan koordinater med OSM objekt
(med koordinater).

Den initiala mappning som gjorts kommer i nästa mail.

Hälsningar,
André Costa

[1] http://offentligkonst.se/
[2] http://offentligkonst.se/api/api.php?action=help

*André Costa*
GLAM-tekniker
Wikimedia Sverige

andre.co...@wikimedia.se <andre.co...@wikimedia.se>
+46 (0)733-964574

Stöd fri kunskap, bli medlem i Wikimedia Sverige.
Läs mer på donera.wikimedia.se <https://donera.wikimedia.se/node/6>