Att gå omvägen via renderade kartor känns inte alls rätt som startapproach
eftersom jag inte vet hur små landområden som kan tänkas vara karterade och
hur stora kartbilder jag alltså behöver. Jag har fintrimmat min
Overpass-query med att bara ta ut "ways" som är taggade med "natural".
Finns det ingen sån tag i hela min bbox så går jag vidare och tittar efter
highway och building (overpass har stöd för att fråga efter alla tre på en
gång, men det verkade gå betydligt långsammare än var för sig). Finns inget
av det så tar jag ner en hårt inzoomad tile från hydda/base och tittar på
färgen på den. Är den blå så är det hav, annars är det land.

Den stora luckan som jag funderar på just nu är om jag kommer vara tvungen
att göra en query på relationer också...

Vi får se om det ger tillräcklig precision. Tack för tipsen så länge.

--
PGP-key <http://pgp.mit.edu/pks/lookup?op=get&search=0xD6491A4448871215>
 available