Hej alla,

Örebro kommun publicerar massor av GIS-data som CC-BY på
<http://data.karta.orebro.se>. Jag har skriptat ihop en snurra som tar hem all
data från deras JSON-API och försöker lista ut vad som är vad.

Resultatet finns på <http://kalle.users.openstreetmap.se/orebro/orebro.zip>.

Skriptet skapar följade filer:

osm-duplicates.osm.xml, 1.6M
duplicates.osm.xml 280.1K

streets.osm.xml 188.8K
house-numbers.osm.xml 7.4M
places-landsbygd.osm.xml 84.6K
uncertain.osm.xml 40.1K

geo-objects.osm.xml 552.9K

Jag har inte skrivit kod som letar upp dubletter i OSM för geo-objects, skall
se vad jag kan göra.

Koden som skapar detta finns på <https://github.com/karlwettin/osm-orebro-gis>.
Använder sig av <https://github.com/kodapan/osm-common>.

Om någon vill köra koden så rekommenderar jag att packa upp
<http://kalle.users.openstreetmap.se/orebro/data.zip> i projektroten, annars
måste ni hamra på deras API i ett dygn först.

Jag har skapat ett task på <http://tasks.openstreetmap.se/job/27>.

För inte in ändringar i OSM nu, det skall göras med ett nytt OSM-konto. Exakt
hur det skall gå till om flera vill redigera vet jag inte, men jag kommer helt
klart behöva hjälp.

Kika däremot gärna på hur datan ser ut och om det finns några slags regler jag
kan använda mig av för att automatisera ytterligare. Typ: om noden för en gata
ligger rakt i en i OSM odöpt väg så lägg till namnet i
osm-duplicates.osm.xml-way:en. (Just den tänkte jag dock ändå fixa.)

Om ni har lite förslag om hur man skall dela på filerna och redigera i dem
tillsammans så är jag all ears. Annars tänkte jag att det kan man göra med git.

                kalle