Jag har verkligen ingen stark åsikt i frågan, men eftersom fler röster
efterfrågas så skall jag framföra min.

För hus med flera uppgångar, exempelvis flerfamiljshus och kontorskomplex,
tycker jag absolut det bör vara egna noder som pekar ut uppgångarnas positioner.

För friliggande hus tycker jag att det husnummer skall vara en del av
huvudbyggnadens polygon.

Den enda riktigt bra anledningen jag ser till att lägga alla husnummer i egna
noder på exakt den koordinat som finns i rådatan är att det blir lättare för
potentiella framtida skript att automatisera uppdateringar och detektera
skillnader som kommer kräva manuell hantering. Det är på inget sätt omöjligt
att få till ett sådant skript även om man har husnummer i polygoner, men det
blir lättare om man bara har noder som dessutom kanske innehåller en del extra
meta från Helsingborgs fil för att länka samman datamängderna.

Så länge det följer något av de mönster som finns beskrivna på wikin så tycker
jag att det är helt upp till den som genomför importen att välja hur man skall
lägga till husnummer. Om det är flera personer som genomför det så är det helt
OK med mig att alla gör det på vars ett vis.

                kalle