Jag har använt NVDB för att lösa kartanteckningar, och på det sättet
upptäckt en del märkligheter. Detaljer finns nedan, men först en
sammanfattning:

* Namn på skogsbilvägar håller generellt låg kvalitet och är svåra att
verifiera "on the ground", med många texter som inte är namn, namn som inte
skyltas och misstänkta felstavningar.

* I tättbebyggda områden är kvaliteten generellt bättre, men även här
förekommer enstaka felstavningar och gatunamn på stickvägar.

* Jag har inte tillräckligt med lokalkännedom för att bedöma hur det ser ut
i kommuner som använder vägnamn för landsbygdsadresser, men förhoppningsvis
är det som i de tättbebyggda områdena.

Om vi ska plocka in vägnamn från NVDB i större skala -- och jag är inte
övertygad om att det är en bra idé -- måste en människa (gärna någon med
lokalkännedom) göra en rimlighetsbedömning av varje enskilt namn. När det
gäller skogsområden är det antagligen inte ens värt att försöka.

Sen finns också det mer principiella importdilemmat: en stor förbättring
direkt med import, eller en större förbättring på sikt genom att OSM-aktiva
kollar upp vägnamn själva, och under tiden hittar en massa andra saker att
mappa? Det är förstås en avvägning av hur mycket längre tid det skulle ta,
men vi får inte glömma att OSM inte bara är kartan utan också människorna
och processen som skapar den.

Om vi inte tar det försiktigt från början riskerar vi att hamna i en
liknande situation som svenskspråkiga Wikipedia. Där pågår nu ett
jätteprojekt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipediadiskussion:Projekt_alla_platser-st%C3%A4dning
med att rensa upp robotskapade geografiartiklar som visade sig vara
baserade på databaser och algoritmer av för låg kvalitet.

Däremot kan vägnamnen i NVDB vara till stor nytta för att lösa
kartanteckningar om felaktiga vägnamn (ofta från MapBox
https://www.openstreetmap.org/user/PlaneMad/diary/34758 ) och som stöd för
kartläggning i områden där man har lokalkännedom men är lite osäker på
detaljerna.

== TLDR: Enskilda exempel på konstigheter i NVDB ==

(länkar till maps.openstreetmap.se, aktivera NVDB-namnlagret till höger):

http://maps.openstreetmap.se/#14/60.0983/16.0492 I skogarna utanför Norberg
är många vägar namnsatta, men bara vissa av dessa namn är skyltade. De
används inte för adresser (i stället används by- eller gårdsnamn), och
verkar inte ha fastställts av kommunen. I vissa fält verkar information som
inte hör till namnet ha kommit med, t ex "S:a vägen (bidrag 2430 m)" och
"Hästevägen Östra". Liknande mönster verkar finnas i många andra
skogsområden, med förbehåll för att jag inte vet hur de skyltas där.

http://maps.openstreetmap.se/#16/59.6471/17.9384 Vid Arlanda har många
vägar namn som snarare verkar vara någon typ av ref=.

http://maps.openstreetmap.se/#15/60.3811/16.4870 En annan typ av icke-namn
verkar snarare vara operator=, t ex "Ak-vägens VF" (AK-vägens vägförening?)
i södra Gästrikland.

http://maps.openstreetmap.se/#16/60.3603/16.6024 I samma område möts
Högalångvägen och Högalångsvägen. Antagligen är den ena en felstavning, men
det är svårt att veta utan att kolla på plats.

http://maps.openstreetmap.se/#16/60.1175/16.0032 Utanför Norberg finns
Övstjärnsvägen och Öftjärnsvägen på varsin sida om de sjöar som på
Ekonomiska kartan heter Stora och Lilla Öfstjärnen. Om de inte skyltas
(vilket är troligt) är det omöjligt att veta om två separata vägar
verkligen har så liknande namn.

http://maps.openstreetmap.se/#17/60.04075/16.07648 Sedan finns också
uppenbara felstavningar, till exempel "Hyvalarvägen" i Karbenning som jag
är ganska säker på egentligen heter Hyvlarvägen.

http://maps.openstreetmap.se/#18/59.98894/15.82644 Inne i samhällen händer
det ofta att små stickvägar (oftast highway=service ur OSM:s perspektiv)
får samma namn som sin "förälder", t ex Sjövägen och Fogdvägen i Västanfors.

OSM-hälsningar
Essin

(PS: Började skriva detta inlägg innan Andreas postade sina, men de tar upp
olika aspekter så jag postar det oförändrat. DS)