Hej listan!

(Sammanfattning: Jag försökte göra något åt taggning av församlingshem. Det
finns åtminstone två taggningssystem för olika aspekter som kan användas
tillsammans eller var för sig, men det ena är ifrågasatt.)

För några dagar sedan började jag fundera på hur man bäst ska tagga
församlingshem. De har inte sällan haft taggar som inte riktigt träffar
rätt, t.ex. name=Församlingshem [1] eller amenity=place_of_worship. Jag
gjorde en Overpass Turbo-sökning efter möjliga taggar och hittade en hel
del kandidater. I de flesta fall går det att bekräfta att församlingshemmet
tillhör Svenska kyrkan eftersom det ligger i omedelbar anslutning till en
svenskkyrklig kyrka eller är namngivet efter en sådan, men det går förstås
inte alltid att förutsätta. I fortsättningen inskränker jag mig till
Svenska kyrkans församlingshem, men det är förstås värt att fundera på hur
taggningen kan anpassas till andra samfund.

På wikin finns två taggningar dokumenterade som passar in på olika aspekter
av församlingshem:

amenity=community_centre
community_centre=parish_hall

"Assembly/festivity rooms of religious communities, which are no place of
worship" [3]

office=religion
religion=* (christian för Svenska kyrkan)
denomination=* (lutheran för Svenska kyrkan)

"An office for a religious organization. For example, a parish office.
Recommended to also add religion=* and denomination=* tags if possible." [4]

När jag tog upp det här i #osm på IRC kom några invändningar mot den första
taggningen, för det första eftersom församlingshemmens verksamhet kanske
inte är tillräckligt utåtriktad för att räknas som community_centre, för
det andra för att "parish hall" i Storbritannien ofta syftar på något
snarare motsvarande sockenstuga, alltså den icke-kyrkliga betydelsen av
"parish", och för det tredje för att ordvalet passar dåligt på samfund som
inte har territoriella församlingar. Det visade sig också att den är
ifrågasatt på wikin [5]. Frågan är då: ska man anse att taggningen ändå är
en förbättring och använda den med förhoppning om att den ersätts av något
ännu bättre senare, eller ska man avstå från att använda den?

Jag har fått intrycket att det är vanligt i Svenska kyrkan att kombinera
båda funktionerna i samma byggnad, men om det finns en separat
pastorsexpedition passar den bättre som office, och det är också möjligt
att kontorsfunktionen har centraliserats efter församlingssammanslagningar.
Jag gjorde en redigering för att få bort de snedaste taggningarna [6] men i
slutändan behövs lokalkännedom för att veta vilken av aspekterna som passar
bäst (om det inte är båda), så min redigering var kanske lite överilad även
om jag tror att taggarna är närmare den ideala taggningen nu än de var
förut.

Gott slut!
Essin

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Names#Name_is_the_name_only