Hej,
jag försöker nu reproducera dina resultat med skriptet, men det kommer att ta
en stund p.g.a. att jag aldrig använt GDAL förut. Jag behöver lära mig hur man
kör de verktygen för att t.ex. skära ut en mindre kartyta för testkör.

Mina tankar angående de befintliga problemen:

>att interpolera ytorna så att de inte ser så kantiga ut
Ett annat alternativ är att lägga till lite brus (inom ±5 meter) till samtliga
punkter så att linjerna inte ser så rektangulära ut. Data kommer visst inte att
vara mer exakt men det ska ändå se ut mindre iögonfallande "diskreta".

> Shapefilerna som skapas ser bra ut i QGIS, men av någon anledning kommer inte
> attributen med i JOSM.

Har någon försökt exportera dem shapefilerna vidare till OSM-XML-formatet? Jag
tror att det skulle bli enklare att felsöka det eftersom det är textbaserat. T.
ex. kan man omedelbart se om några attributer tappats bort.

С наилучшими пожеланиями,
Григорий Речистов.
Med vänliga hälsningar,
Grigory Rechistov