>Är alla delar scripade, detta låter som ett manuellt steg?
Att konvertera etiketter och gallra datafil är skripterade. Det är
konverteringen mellan olika vektorfilformat som fortfarande kräver manuellt
arbete. Anledningar till detta:

1. Chaiken-filtern är tillgänglig endast i QGIS/GRASS. Och den är väsentlig för
att kamma "trappsteg" i vektorn på behagligaste sättet.
2. QGIS förstår SHP och GML som vektorformat. SHP är lite korkat. Precis nu
konverterar jag rasterfilerna av kommuner till GML-vektor (Kirunas kommun är
den största...)
3. JOSM kan inte öppna GML, trots att man påstår här att den kan:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/OpenData , funkar den
insticksmodulen inte.
3. JOSM läser fel SHP — taggarna tappas bort.
4. QGIS kan skriva till GeoJSON vilket JOSM kan öppna. Tack och lov! Men
GeoJSON-insticksmodulen har sina buggar vid importen, t.ex.
https://github.com/JOSM/geojson/issues/29 samt multipolygonerna blir felladdade
också.
5. JOSM kan konvertera GeoJSON till OSM-XML som man kan senare gallra, rätta
till osv. och sedan mata tillbaka till JOSM.

Usch! Jag lyckades ta bort ett extra steg idag men det kräver fortfarande flera
manuella steg: GML -> GeoJSON -> OSM.

Och sedan blir conflation något manuellt arbete oavsett om man besegrar
vektorformats galenskap eller inte. Nu håller jag på att förenkla conflation så
mycket som möjligt.

С наилучшими пожеланиями,
Григорий Речистов.
Med vänliga hälsningar,