On 11.05.20 20:04, Daniel Westergren wrote:
Ok. Det verkar dock inte som att type=superroute används särskilt ofta i praktiken, utan kort och gott type=route, även för parent relations.

Kanske, men det måste inte vara korrekt för det.

T.ex. Skåneleden, Bohusleden, North Sea Trail osv.

Spelar det i praktiken någon roll om en super-relation taggas med superroute istället för route?

En relation av type=route innehåller verkliga vägar, en relation av type=superroute innehåller relationer, det är ju nu en viss skillnad. Att blanda ihop det så att type=route kan bestå av vägar eller av relaioner (tom av samma typ) känns inte så bra.

Jag skulle rekommendera att använda superroute för den överordnade relationen.

Hälsningar
Hartwig

superroute verkar inte vara särskilt vanligt, bara 874 type=superroute i hela världen...

/Daniel

Den mån 11 maj 2020 kl 18:52 skrev Hartwig Alpers <hca...@t-online.de <mailto:hca...@t-online.de>>:

    Hej!

    On 10.05.20 14:16, Daniel Westergren wrote:

    > Huddingeleden är nu taggad som lwn, men bör i högsta grad vara rwn,
    > alltså regionalt vandringsnätverk. Den må bara sträcka sig inom
    > Huddinge kommun, men är av betydelse utanför kommunens gränser
    och av
    > betydande längd. Jag kan fixa det lite snabbt.

    Det är OK för mig.

    > Och en fråga om superrelationer och vandringsleder. Om man gör en
    > huvudrelation för hela vandringsleden och en underrelation för
    > huvudsträckningen och en annan för avstickare, eller en
    underrelation
    > för varje etapp, bör då huvudrelationen taggas som
    > superrelation (alltså type=route_master)? Dvs. en huvudrelation är
    > alltid att betrakta som superrelation?
    Vad jag skrev om "route_master" var faktiskt fel.
    route_master tillhör busslinier och sånt, för vandringsleder är det
    type=superroute som gäller.

    Om du vill sammanfatta flera etapper av en större led så är det
    "type=superroute" för den sammanfattande relationen.

    Mvh
    Hartwig

> [...]
    >
    > En stig är två gånger med i relationen:
    > https://www.openstreetmap.org/way/147671979
    > Dessutom finns husnummer 109 på Myrstuguvägen med i relationen (som
    > förmodligen inte har något att göra med vandringsleden).
    >
    > "Superrelationen" är av fel typ, ska vara "type=route_master" (i
    st. f.
    > "type=route") och "route=hiking" ska vara "route_master=hiking".
    >
    > Bästa metoden att justera ordningen på en relations medlemmar är att
    > använda JOSM, där det är bara ett musklick.
    >
    > Om du vill kann jag försöka fix problemet -- säg bara till.

    Huddingeleden (en />/superrelation) söder om Stockholm, men vill
    nu få höjdprofilen i />/waymarked trails att fungera, och tänkte
    ta delsträcka efter />/delsträcka. Det tycks vara besvärligare än
    vad jag trodde. Jag har />/ändrat riktning för alla stigar och
    vägar i delsträcka 1 men problemen />/kvarstår. Det krävs tydligen
    att man även ändrar ordningen på delarna />/som leden skapats med.
    />//>/Vilken är den bästa metoden att justera ordningen på en leds
    delar, />/utan att behöva ”lägga upp alla delar manuellt” en gång
    till? />//>/Länk till delsträcka 1
    />/https://hiking.waymarkedtrails.org/#route?id=5973832
    />//>/Mikael Branting />//>/Skickades från E-post
    <https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=550986> />/för Windows 10
    <http://openstreetmap.org>