Tjenare,

En nackdel med OSM är att det inte finns någon självklar central plats för
allmänna diskussioner och förslag. Är mailinglistan, FB-gruppen, wikin
eller annat att föredra?

Då jag ny har gjort ett par videoguider om kartläggning av stigar för
löpning (
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZjc6PXbNOLJK3yCR0wsn0RHxqhUn2sCa,
vilket förstås också kan användas för vandring & MTB) skulle jag vilja se
att vi tar fram tydligare riktlinjer för taggning av stigar,
vandringsleder, motionsspår och naturstigar (och i förlängningen även
natur/markanvändning och infrastruktur)

Till exempel skulle det underlätta inte minst för nya karterare om vi hade
en svensk översättning av https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hiking och de
viktigaste av de sidor som länkas till där (t.ex. för ways och attributes
of ways, liksom taggning av walking and hiking route networks).

Jag kan förstås påbörja en sådan svensk sida. Men en del i det handlar ju
också om hur vi ska tagga sådant som inte är självklart. Jag tänker fr.a.
på highway=path och hur vi använder olika attribut för att skilja på
skogsstigar, preparerade stigar, gång- och cykelvägar osv., men även en
tydlig svensk översättning av network=*. Var förs lämpligast en diskussion
om detta?

MVH /Daniel Westergren