Hej!

Tycker att alla dina synpunkter låter vettiga. Jag håller med om att olika
färjelinjer som separata ways är alldeles för gyttrigt. Med förbehåll för
att jag är landkrabba tycker jag egentligen att alla relationer som följer
samma farled borde samlas på samma way, analogt med hur det fungerar på
land där långfärdsbussar och stadsbussar kan följa samma gator, men det
skulle kräva samråd med mappare i andra länder och förmodligen också
datakonsumenter, så det kanske är ett rimligt första steg att samla en
operator/network. Om du inte redan har sett det finns det ett försök till
sammanställning av de linjer som redan är inlagda/påbörjade [1].

[1]
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sweden/Public_transport#Waxholmsbolaget

//Essin