Kedves Gábor!

Tudom a választ, de mivel a napokban pont erről beszélgettünk, ezért nem páyázom a díjért.
Minden esetre tényleg arra kellene törekedni minden iskolában, hogy a jogtisztaságot mindenben megtartsuk. Az a kolléga akitől a szakmát tanultam és segített a fejlődésemben, törekedett mindig ugyanerre, így nekem is természetes, hogy ne hagyatkozzunk csak az ingyenesre. Az ő iskolájában az Fsecure programot használja és soha ( 10-11 év alatt) nem volt virus támadási esemény.

Üdv.
Tápai Tamás

2015.03.13. 18:45 eNTi Szoft (e...@entiszoft.hu)
Tisztelt Listatagok, kedves Zoltán,
2015.03.13. 12:00 keltezéssel, techinfo-requ...@lista.sulinet.hu írta:
> Message: 10
> Date: Fri, 13 Mar 2015 10:51:37 +0100
> From: Zoltán Kurucz
> Elnézést ha erős volt.
Nem volt az.
Gondolatokat cserélünk szakmai kérdésekről, annak reményében, hogy jobbá
tehetünk valamit. Ehhez ki-ki azt teszi hozzá, amit tapasztalt, amit tud.

Szeretném, ha tisztán látnád te is, és a Lista tagjai is: nekem nem
veled van bajom, és bár arra válaszolok, de a leveled csak inspirációnak
tekintem, nem azzal vitázom.

Az én problémám: működtetni kellene közel félmillió számítógépet, igen
agresszív környezetben, és erre a feladatra az iskolai rendszergazdák
nem azt mondják egységesen és határozottan, hogy „az ingyenes egyedi
gépvédelmet feltenni hálózatra jogilag illegális, műszakilag hiányos,
nem fogok hozzá asszisztálni”, hanem ráengedik a törvénytelenséget, az
alkalmatlanságot erre a géphalmazra.

Sok rendszergazdától hallom pl. azt: „csak tanulói gépek, nem kell
miattuk túlságosan aggódni"!
Csak?!
A tanulói gépeknek van egy igen kritikusan értékes tulajdonsága, amiért
annak idején a beszerzéskor kemény pénzt fizetett az iskola, és ami ha
elvész, akkor megszűnik az oktatás lehetősége – márpedig ezt az értéket
igen komolyan veszélyeztetik a kártékony programok.
Kedves Listatagok, az első 10 rendszergazdának, aki max. 1 mondatban
elküldi nekem magánban, hogy mi ez az érték, és ezt hogyan
veszélyeztetik a kártékony kódok, személyenként egy db. 1 éves F-Secure
Internet Security 2015 licencet adok ajándékba.
Ha a listagazda nem kifogásolja, kedden megírom ide a megoldást.

Ennek fényében kérlek, olvasd el ismét az eredeti levelem.
Pár támpont a megértéséhez:

> Főállású helyemen nod-ot használunk 8 éve, mert van rá keret és
tökéletesen
> bevált...
> Másik két iskolát vállalkozóként látok el, mindkettő klikkes így
pénzt nem
> kapunk olyan "felesleges luxuscikkre" mint a vírusírtó.

Pontosan erről beszélek.
Ha a „pénztáros” informatikai szamárságot mond – nem gond, nem ért
hozzá. De hogy egy szakember asszisztáljon ehhez?
Miért nem lehet ilyenkor azt mondani: „a vírusirtó csak annyira
luxuscikk, mint az agysebészet sterilizátora”?

> Ja iskolai környezetben kapásból kilőve jó néhány ingyenes...
> Azt hiszem ennyit a szakmaiságról. Szegény ember kézzel nőz.

"Jó néhány ingyenes kilőve" - nem Zoltán: mind, egytől egyig, kivétel
nélkül!
Az ellenkezőjét csak akkor tudod bizonyítani, ha mutatsz olyan licencet,
ami megengedi hálózati védelmi program ingyenes használatát.
Hogy miért nem elég iskolában az egyedi gépvédelem, és hogy a hálózati
antivírus programnak mik a jogi és műszaki kritériumai, gondolom,
szakemberként tudod.

Nem, a kérdés nem elhanyagolható. Az informatika üzemeltetésének
alapfeltételéről van szó, ami nélkül kuka az egész géppark, ami pedig az
iskolai munkavégzés alapja.

Ha a szakma nem veszi ezt tudomásul, ha sodortatja magát az árral, és
nem veri gőzerővel a kolompot: emberek, ébresztő, előttünk a zuhatag –
akkor bizony, a vízesés jut neki osztályrészül.

> Kedves "eNti"

Elnézést, nem mutatkoztam be: Simon Gábor vagyok, az eNTi Szoft Kft
ügyvezetője.
Húsz éve oktatási referense vagyok előbb egy, majd kb. 10 éve egy másik
antivírus gyártó világcégnek - mint ilyen, itthon egyedüliként.
Az "eNTi" azért szerepel az aláírásomban, mert szeretem a tiszta
helyzeteket.
Úgy tartom tisztességesnek, hogy lássák a Lista tagjai, a
profitorientált szférából szólok hozzájuk, még akkor is, ha ebben a
szálban nem céges, hanem magánemberként megfogalmazott véleményemmel
találkoznak.

> szerintem a jelenlévő munkatársak nevében mondhatom,

Attól, aki szakszervezeti vezetője vagy bármi más szempontú
felhatalmazott képviselője ennek a közösségnek, nem kifogásolom a
szóhasználatot, bár ekkor is felhívom a figyelmet arra: ha ordít a
tűzjelző, akkor annak nem az a kezelési módja, hogy leverem a csengőt a
falról.

A továbbiakban azonban kérem azokat, akik nem rendelkeznek ilyen
felhatalmazással, ne használják a beidézett fordulatot.

> amit a szakmaiságról írsz az nem állja meg a helyét,

Vagy fél tucat konkrét esetről írtam, amiben hiányoltam a szakmaiságot.
Melyikre mondod (tény-alapú indoklással, persze), hogy nem így volt?
Melyikre mondod, hogy azért szűnt meg valamelyik törvénytelen helyzet,
mert XY szakmai szervezet fellépett ellene?

> ráadásul sértő is.

Kinek?
Annak a megszállott informatika tanárnak, aki a végsőkig tanítani akar,
ezért a saját zsebéből akarja kifizetni az iskola évtizedes domain
nevének regisztráció-hosszabbítását? Nem hobbiból, hanem mert "nincs rá
pénz".
Vagy annak a rendszergazdának, aki alaplapra/memóriára/a szerver
winchesterére veszi el otthonról a konyhapénzt, mert a hálózatát az
utolsó leheletével is üzemben akarja tartani? Nem kedvtelésből, hanem
mert "nincs rá pénz".
Rájuk gondolsz, akiknek azt dörgölik cinikusan az orruk alá: "hiába
ugrálsz, a helyedre kapok olyat, aki igenis tud "inygyé' /ó'ccsóé"
programot telepíteni, ha nem tetszik, állj fel és menj arrébb"?
Nem, nekik nem az a sértő, ha valaki kimondja, miért beteg a magyar
iskolai informatika.
Nekik az a sértő, hogy az igényes szakmai közösség kopik, fogy, lassan
eltűnik.
Az emiatt kialakuló helyzet pedig igen rossz irányban fejlődik.

Igen: a kiváló szakembereket mérgezi a gagyi. Azokat, akik tudják, hogy
az a környezet, az a szituáció a sértő, megalázó, embertelen és
elviselhetetlen, amiben dolgozniuk kell, amibe a magukat szakembernek
kiadó, de valójában méreten aluliak megléte kényszeríti őket.
Ők most legfeljebb elgondolkodnak azon: tényleg, meddig néznek engem
hülyének?

Szerintem ebből a helyzetből csak egyetlen kiút van: vissza a
szakmaisághoz, vissza a minőséghez.
Legyen újra 1Let, legyen széles tagsági háttere, képezzék magukat a
rendszergazdák, és ha ez megvan, adott esetben merjenek kiállni
magukért, a társaikért, az iskolájukért, a gyerekekért.

Hát ezt hiányoltam.

> Lehetsz a világ legjobb szakembere, de a nyakamat rá, fából te sem
csinálsz vaskarikát.
Igazad van: nem csinálok, mert nekem nem ez a dolgom, és a
rendszergazdáknak sem ez lenne.
Az én feladatom az: megtaláljam az adott intézmény számára azt a
megoldást, ami a minimalizált védelmi költség mellett a lehető
legmagasabb szintű védelmet fogja neki adni, mert szent meggyőződésem,
hogy az így kapott végeredménnyel nem lesz gondja, és később nem kell
megküzdenie sem a kártevőkkel, sem pedig a védelmi szoftverével.
Ezt tartom én szakmaiságnak: a minőséget.
Ezt szeretném képviselni, és ezt hiányolom a túloldalról.

Mielőtt még bárki félre értené: nem azt kifogásolom, ha valaki nem tud
valamit, hanem azt, ha nem is akarja megtanulni, pedig a munkájához kellene.
Munkámban támogatom azokat a partnereket, akiket még érdekel, hogy ezt
hogyan lehet megvalósítani. Hogy ezt hogyan teszem, néhányan már ismerik
innen, a Listáról is.

De közben van valami, ami az időmnek most már túl nagy hányadát rabolja el.
Nem, nem egy esetleg nulláról induló rendszergazda betanítása, és nem
egy extrém hálózat felkonfigurálása – ez bár sokszor nehéz, ám annál
hálásabb feladat.
A legsúlyosabb az a rengeteg, és nem ritkán meddő vita, amit a Szakmai
Egységsugarúak miatt irreális képpel rendelkező „pénztárosok” nézeteinek
korrigálásába kell fektetni.

Magam részéről szívesebben fordítanám ezt az időt pl. egy szakmai
továbbképzés megtartására, ha legalább a Lista létszámának 2%-át érdekli.
Érdekli?

Üdv
SG/eNTi