Ik heb het verder nagekeken.
In het systeem Ubuntu 14.04 staat *soffice.bin* altijd klaar met 25MB
geheugen; dat is een regel in *opstarten*.
Als ik een *LO toepassing* start wordt dat altijd zeer snel afgewerkt en
krijgt gelijk *focus*.
Dat werkt eender als ik een bestand aanklik met een *document-extensie*
[odt, ods, odb, doc, docx, xlsx enzovoort].
Dick