Procedure samenstellen brochure of boekje

De printer moet het volgende programma hebben:

1) Op een vel A4 gaan 4 pagina's A5

2) Noteer het aantal pagina's dat het boekje omvat;
rondt dat af op een viertal, dus
1 ,  2 of  3 wordt  4 (1 vel A4)
21, 22 of 23 wordt 24 (6 vellen A4)

3) Sorteer de A5 bladen op af te drukken volgorde:
Bij 24 A5 wordt dat
eerste kant
op vel 1: 24 en  1
op vel 2: 22 en  3
op vel 3: 20 en  5
op vel 4: 18 en  7
op vel 5: 16 en  9
op vel 6: 14 en 11
andere kant
(voor printers die niet automatisch dubbelzijdig printen: keer de geprinte
stapel om en voer opnieuw in!)
op vel 6: 12 en 13
op vel 5: 10 en 15
op vel 4:  8 en 17
op vel 3:  6 en 19
op vel 2:  4 en 21
op vel 1:  2 en 23

4) Met de hand is deze procedure zeer langdurig!