Hallo Cor,

Ik ga het proberen:
Na het aansluiten van de beamer moet in Windows (10) aangegeven worden dat er
een tweede beeldscherm aanwezig is. Dat kan op diverse manieren de
Windows-toets + P, dit opent aan de rechterzijde een scherm PROJECTEREN waarin
de 3e optie (Uitbreiden) gekozen moet worden. De standaardinstelling is
projectie ALLEEN PC SCHERM. Meerdere malen op de Windows-toets + P drukken
werkt als een schakelaar tussen de 4 opties (Alleen PC Scherm; Dupliceren;
Uitbreiden en Alleen tweede scherm) (Op veel laptops ziet ook nog een
mogelijkheid om dit scherm naar voren te halen, bij mij Fn + F8).
Vervolgens dient de juiste resolutie ingesteld worden voor het tweede scherm en
dat moet gebeuren onder Start > Instellingen > Beeldscherm > Geavanceerde
instellingen. Selecteer aldaar het tweede scherm en stel de (aanbevolen)
resolutie in.
Start nu de presentatie en de presentatie begint op het pc-scherm met de
presentatie en op het tweede scherm (de beamer) met de PresenterConsole. Dit
kan omgekeerd worden door wederom naar Start > Instellingen > Beeldscherm te
gaan. Aldaar het 2e scherm te selecteren en de optie aan te vinken dat dit
scherm als hoofdscherm gebruikt moet worden. Dan staat de PresenterConsole op
het pc-scherm en de presentatie op het tweede scherm (de beamer).

Bijkomend nadeel is dat je voordat je de laptop afsluit eerst het 1e scherm
weer actief moet maken, omdat bij een herstart op het tweede scherm (zonder
beamer) niet veel meer is te zien dan een zwart vlak.

Onder Windows dus een vrij omslachtige procedure, die door Presentations (van
Microsoft Office) nagenoeg geautomatiseerd wordt uitgevoerd.

Hopelijk kan men uit het relaas hierboven wijs worden.

Met vriendelijke groet,
Henk van der Burg

Met vriendelijke groet,
Henk van der Burg