Ik schreef:

> ik heb een document met 24 pagina's gemaakt in A5 formaat. Viaafdrukkennaar
> bestand (PDF) kan deze in brochure formaat, d.w.z. pagina 1 en 24opéén
> pagina en 2 en 23 etc. gemaakt worden. Het resulterende PDF bestand zou
> pagina's moeten hebben op A4 formaat. Deze zijn echter A5 en dus
> onbruikbaar.
>

> Weet iemand raad? Ik werk in Linux, maar kan eventueel ook in Windows
> werken.--
> vr.gr.
>

> Freek de Kruijf

De oplossing gaat in een paar stappen.

Stap 1: vanuit LO afdrukken via cups-pdf. Ik krijg dan een PDF bestand met een
mix van portret en landschap georiënteerde pagina's.

Stap 2a: Dit bestand openen met boomaga en daarmee afdrukken. Boomaga laat
direct al alle pagina's in portret oriëntatie zien. Er is alleen een optie om
alles te printen. Bij mij wordt dan eerst de ene helft afgedrukt op mijn half-
duplex printer en daarna gepauzeerd om de stapel om te draaien zodat de andere
helft van het papier geprint kan worden. Dat is even wat experimenteren om uit
te vinden hoe die stapel in de printer moet komen.

Er is een alternatieve manier:

Stap 2b: het bestand uit stap 1 behandelen met pdfmod zo dat alle pagina's
dezelfde oriëntatie hebben. Individuele pagina's kunnen met pdfmod 90 graden
gedraaid worden. Dit bestand met okular afdrukken gaat niet goed. De pagina's
in het bestand worden dan met A5 afmetingen op A5 afgedrukt.

Stap 3b: met master-pdf worden de pagina's uit het verkregen bestand wel op A4
afgedrukt. Zeer waarschijnlijk wordt de A5 pagina naar A4 geschaald.

Het zou kunnen dat er in beide alternatieven geschaald wordt en dan is het
verstandig om in stap 1 de PDF te maken in 600 DPI in plaats van de standaard
300 DPI.

--
vr.gr.

Freek de Kruijf