Date: Wed, 7 Dec 2011 11:14:14 -0800
From: bnewst...@wikimedia.org
To: wikimediabr-l@lists.wikimedia.org
Subject: [Wikimedia Brasil] Brazil National Program consultancy process and
upcoming visit in January

Hi all,

See below a note that I prepared for you.  Please note I have not suddenly
learned Portuguese ;), but felt that it would be ideal to share the note in PT
from the start.  I've copy the note to
http://meta.wikimedia.org/wiki/Brazil_Catalyst_Project/6_December_2011_note_on_recruiting_plan
 for those who prefer to engage on wiki.
*******
Caros colegas brasileiros,

Espero que esteja tudo bem com vocês. Eu gostaria de dar seguimento ao processo
de recrutamento para a vaga do National Programs que foi destacada como parte
do processo de desenvolvimento da presença da Wikimedia no Brasil. Esta é a
continuação da série de conversas que tivemos sobre as listas, no Brazil
Catalyst Project e em pessoa, com aqueles que se reuniram com Jessie e comigo
no Brasil em meses recentes.

Assim como alguns membros da comunidade referiram na sua mensagem após uma
reunião realizada na Wikimania e adicionalmente discutida num thread recente
que se seguiu ao anúncio da Jessie a propósito do começo do processo de
recrutamento, nós gostaríamos de ter a comunidade envolvida no processo de
recrutamento para a vaga do National Programs. Isto irá ajudar a garantir que
os candidatos envolvidos no processo, por um lado são avaliados pela comunidade
e, por outro, aprendem como funciona a comunidade no Brasil. Embora esta seja
uma nova inovação na forma como recrutamos, estou confiante que podemos
executar um processo inclusivo que nos pode ajudar a todos a identificar o
melhor candidato para o papel.

Eu gostaria de sugerir dois elementos da comunidade para o processo, tal como
foi sugerido na discussão na lista:

1. Uma tarefa pública – nós pedimos aos candidatos que preparem um memorando
sobre a sua idéia inicial sobre a situação, como eles a vêem, e sua idéia
inicial sobre as prioridades do seu papel. Eu vou pedir que os candidatos
partilhem os seus planos em Português e Inglês numa wiki pública (ou meta ou
br.wikimedia.org) para comentários, e então abordar a comunidade sobre a
substância do seu memorando. Eu gostaria de garantir que os candidatos são
anônimos, uma vez que precisamos de proteger a confidencialidade do processo de
busca. A maioria dos candidatos estarão empregados presentemente e não queremos
comprometer os seus empregos atuais. Nós usaremos  os planos e o
dialogo/feedback dos planos na avaliação dos candidatos.

2. A inclusão de dois membros da comunidade nas entrevistas em pessoa a serem
feitas no início de Janeiro (de dia 5 a dia 7) – eu gostaria de ter duas
pessoas da comunidade comigo nas entrevistas com os candidatos finalistas no
início de Janeiro em São Paulo (iremos providenciar viagens para o pessoal voar
para SP). Essas duas pessoas irão participar comigo e com a equipa WMF na
escolha do candidato a quem iremos oferecer a vaga. Eu pediria que as pessoas
selecionadas tenham alguma experiência anterior entrevistando candidatos para
empregos, uma vez que é uma habilidade fazer bem uma entrevista. Eu gostaria
também de ter pelo menos uma dessas pessoas vinda do grupo que está trabalhando
no plano do capítulo, porque eu vejo a relação com o capítulo como importante.
Eu peço que a comunidade discuta e nomeie duas pessoas para esse papel. Se você
precisar de assistência na gestão do processo, nós podemos ajudar, mas por nós
não há qualquer problema se o processo surgir da comunidade. Nos diga, por
favor, quem está nomeado até dia 23 de Dezembro, para que a gente possa tomar
todas as providências para a viagem e outros preparativos.

Finalmente, visto que eu vou estar em São Paulo, de dia 5 a dia 7, para as
entrevistas (Sim, outra curta viagem!)... seria ótimo se a gente se pudesse
encontrar com aqueles que estão por perto. Eu gostaria de sugerir Sábado à
tarde e à noite (com um jantar casual). Estou ansioso por estar com o pessoal
que estiver por aí.

Cumprimentos,

Barry

*******

Dear Brazilian colleagues,
Hope all is well. I'd like to follow up on the engagement process for the
National Programs consultancy that has been posted as part of the process of
developing Wikimedia's presence in Brazil. This is a continuation of
discussions that we've had on the lists, in the Brazil Catalyst Project and
in-person with those who met with Jessie and I in Brazil in recent months.

As raised by community members in their note following a meeting held at
Wikimania and discussed further on a recent thread that followed Jessie's
announcement of the beginning of the recruitment process, we would like to have
community involvement in the recruiting process for the National Programs
position. This will help ensure that the candidates involved in the process
both get reviewed by the community and learn about how the community works in
Brazil. Even though this is a new innovation in how we recruit, I'm confident
that we can run an inclusive process that helps us all identify the best
candidate for the role.

I'd like to propose two community elements to the process as suggested in the
discussion on the list:

A public assignment - we ask candidates to prepare a memo on their initial
thinking on both the situation as they see it and their initial thinking on the
priorities for the role. I'm going to ask that the candidates share their plans
in Portuguese and English on a public wiki (either meta or br.wikimedia.org)
for commentary and then engage with the community on the substance of their
memo. I would like to provide for anonymity on the part of the candidates, as
we need to protect the confidentiality of the search process. Most of the
candidates will be employed currently and we don't want to compromise their
current positions. We will use the plans and the dialogue/feedback on the plans
in the review of candidates.

Inclusion of two community members in the in-person interviews to be held in
early January (from the 5th to the 7th) - I would like to have two people from
the community join me in the interviews with the finalist candidates at the
beginning of January in Sao Paulo (we will provide travel support for folks to
fly into SP). These two people will participate with me and the WMF team in the
decision making on the candidate to offer the position. I would ask that the
people selected have some prior experience interviewing candidates for jobs, as
it is a skill to do an effective interview. I would also like at least one of
these people come from the group that is working on the chapter plan, as I see
the relationship with the chapter as an important one. I request that the
community have a discussion and nominate two people for this role. If you would
like assistance in managing the process, we can help, but we are comfortable
with a process that is community derived. Please do let me know who is being
nominated by 24 December, so we can work on travel arrangements and other
preparation.
Finally, as I am going to be in Sao Paulo for the interviews from the 5th to
the 7th (yes, another short trip!)...it would be great to get together for a
meetup for those who are around. Might I suggest Saturday afternoon and evening
(with a casual dinner). I look forward to spending time with those who are
around.

Best,
Barry
--
Barry NewsteadChief Global Development OfficerWikimedia Foundation

Imagine a world in which every single human being can freely share in
the sum of all knowledge.  Help us make it a reality!

http://wikimediafoundation.org/wiki/Donate