Det har gått två år sedan föreningen Wikimedia Sverige grundades
och jag har suttit i styrelsen lika länge. Vi har visat att vi
fungerar som förening, vi har medlemmar och avgifter och stadgar
och årsmöten, precis som vi ska ha. Vi har också visat att vi kan
ställa ut på Bokmässan och arrangera konferensen Wikipedia Academy
två år i rad. Vi har haft några avhopp ur styrelsen, och lyckats
fylla dessa luckor. Formellt väljs nya ledamöter in vid årsmöte,
förberett av valberedningen. Mer informellt kan styrelsen
adjungera deltagare till styrelsemöten och även efter hand välja
in fler styrelseledamöter. Alla protokoll är läsbara på
föreningens webbplats. Så långt är allt väl.

Men sedan då? Ska vi under 2010 för tredje året upprepa samma
rutin? Har vi funnit vår form, så att vi bara behöver upprepa?

Jag har en tendens att tröttna när något fastnar i sina former.
Även om det skulle råka vara "rätt formel", så upplever jag det
som stagnation. För Wikimedia Sverige finns det några saker jag
skulle vilja vidareutveckla.

== 1. Målstyrning ==

För att ta Wikipedia Academy som exempel, så har vi lyckats
arrangera konferensen. Men detta är ju inget självändamål, utan
syftet var att förbättra kontakten mellan Wikipedia och den
akademiska världen. Och hur har det egentligen gått med den saken?
Hur utvärderar vi nyttan av konferensen? Var nyttan X värd
insatsen Y? Hur ser ekvationen ut?

Samma fråga kan ställas om vår monter på Bokmässan. Första året
var det en bedrift att vi lyckades vara där. Men nu är det inte
första året längre.

Hur blir vi bättre på att sätta upp mål och mäta hur väl vi lyckas
uppnå dem?  Enkäter?  Statistik?  Hur gör man?

Och hur hittar vi nya projektidéer att stödja, baserat på
nyttokriterier?

== 2. Arbetsinsatser ==

När det krävs arbetsinsatser, har det ibland varit svårt att
rekrytera frivilliga. Felet är kanske att vi vänt oss till de
väletablerade wikipedianerna, som av naturen är lite introverta
och helst sitter hemma och redigerar. Att bemanna en mässmonter
går ju inte att "skjuta upp till morgondagen", på samma sätt som
förbättring av artiklar i Wikipedia. Hur hittar vi rätt människor
som vill göra sådant arbete?  Kanske måste vi betala dem?  Vi har
ju redan budgeterade utgifter för resor och omkostnader, men har
hittills förlitat oss på att alla arbetsinsatser är frivilliga och
oavlönade, inte bara för medhjälpare i mässmontern utan även för
den som är projektledare och håller i alla trådarna. Om vi ska
budgetera med löner och arvoden för utfört arbete, så måste vår
ekonomi öka i omfattning. Men det kanske är nödvändigt.  Desto
viktigare blir det att mäta nyttan och utvärdera mot kostnader.

Hittills har det nästan alltid varit styrelseledamöter som varit
projektledare och utfört mycket av arbetet. Jag tror att styrelsen
borde ägna sig åt strategi och utvärdering, och att allt arbete
med konkreta projekt delegeras åt andra, som kan vara arvoderade.

== 3. Insamling av pengar ==

Ett område som vi hittills har försummat är insamling av pengar,
dels för att hjälpa Wikimedia Foundation att täcka sin årliga
budget, dels för att säkra vår egen förenings ekonomi. Den
amerikanska fundraising-traditionen är ju inte förankrad i
Sverige.  Kanske borde vi i stället gå till myndigheter och
stiftelser.

Vi startade föreningen med några hundralappar och fick snart ihop
dussintals medlemmar, så att vi hade några tusenlappar i kassan.
Under 2008 fick vi in två betydande donationer om tillsammans
125.000 kronor (och flera små), vilket gjort att vi kunnat
överleva som förening. Men detta förutsätter att vi inte betalar
några löner.  För att vara ett så rikt land som Sverige, har vi
inte kunnat leverera in några betydande belopp för att hjälpa
Wikimedia Foundation.

Låt oss leka med tanken att vi i stället hade 2 miljoner kronor om
året, varav vi kunde skicka hälften till Wikimedia Foundation och
använda hälften till olika projekt och upplysningskampanjer inom
Sverige. Svenskspråkiga Wikipedia är ju ändå den 11:e största, och
en av Sverige mest använda webbplatser. Jag tror vi kan göra nytta
för det beloppet. Men var hittar vi pengarna?

Vem kan detta? Att förlita sig på stam-wikipedianer är kanske inte
tillräckligt.

--
  Lars Aronsson (l...@aronsson.se)
  Wikimedia Sverige - stöd fri kunskap - http://wikimedia.se/