On 06/09/2013 07:11 PM, Jan Ainali wrote:
Dock får man fotografera med egen kamera. Jag ska testa det, eftersom det jag vill fotografera bara är två sidor.

Några institutioner har kamerastativ, där man kan sätta
fast sin egen kamera:
 * Stockholms stadsarkiv på Kungsholmen (nära WMSE)
 * Riksarkivet i Marieberg
 * Linköpings stadsbibliotek, forskarsalen

Det underlättar om man har en trådutlösare (kostar
cirka 150 kronor) eftersom man då inte skakar på
kamerahuset när man trycker av. Att få bra bilder med
egen digitalkamera är ett kapitel för sig. Ljuset är svårast.

Dessa erfarenheter borde vi samla någonstans, jag skapade en sida på wikin där vi kan göra det:

http://se.wikimedia.org/wiki/Allm%C3%A4nhetens_bokscanner

Utmärkt!

--
  Lars Aronsson (l...@aronsson.se)