Tänkvärt skrivet av Lars och även jag undrar om texten är menad att publiceras?

Håller också med Grillo om att det är bidragsgivare som saknas,
framförallt initierade bidragsgivare som är experter inom sina
områden. Här har både engelska, tyska och franska wp lyckats bättre
att locka expertskribenter. Jag läste i WikiZine för länge sedan att
enwikis arkitekturportal rankas av branschkunniga som en av de tio
bästa online-resurserna:

[Planetizen] The [[w:en:Portal:Architecture]] and [[w:en:Category:Urban
studies and planning]] of the English language Wikipedia have jointly
won an award, being rated one of the top ten best planning, design, and
development websites. Now, this isn't an award which can be won
annually; it is only given to new or dramatically improved web sites.
One thing to notice is this is a trade magazine. That is, the people who
are reading this magazine are professional designers, particularly
community engineers and architectural designers. This indicates
Wikipedia is being used professionally by the people who work in this field.
http://www.planetizen.com/websites/2006#10
http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:Architecture

När kommer vi på svwiki att kunna få en sådan utmärkelse? Jag har mer
än en gång funderat på om det inte varit en bra idé att aktivt bjuda
in bidragsgivare att skriva på Wikipedia. Jag tänker i banorna om att
lägga ut en notis på respektive forum på exempelvis www.svenskafans.se
för att hitta fotbollsintresserade skribenter, på nåt ornitologiforum
för att locka hit fågelskådare, www.skalman.nu för historiker, ett
diskussionsforum för kemister, ett annat för jurister osv. Det finns
massor av kunniga människor med specialintressen därute, att få dem
att skriva på Wikipedia hade varit guld.

Kan detta vara en väg att gå för att aktivt locka hit initierade
skribenter för att på så sätt höja kvaliteten? Jag har nämligen för
länge sedan slutat att tänka på antalet artiklar. Det är inte viktigt,
det som betyder något är om artiklarna kan användas till någonting.

//Knuckles