----- Original Message -----
From: "Andreas Vilén" <[EMAIL PROTECTED]>
To: "Sändlista för svenska Wikipedia" <wikisv-l@wikipedia.org>
Sent: Thursday, August 24, 2006 5:16 PM
Subject: Re: [WikiSV-l] Wikipedia och storleken

Mycket bra skrivet! Jag har dock en sak att opponera mig emot: Anledningen
till att engelska Wikipedia har så extremt många artiklar är nog delvis all
fancruft. Det finns tusen och åter tusen artiklar om bifigurer i olika
tv-serier, specifika robotar i animeer, och så vidare. Då tror jag att en
bättre referenspunkt är tyska Wikipedia, som är erkänt välskriven och som
präglas av mergism och kvalitet framför kvantitet.

Ska svenska Wikipedia nå upp i NE:s klass krävs fortfarande väldigt mycket
jobb, och framförallt fler bidragsgivare. Det är helt enkelt för få som
lägger tid på att faktiskt förbättra encyklopedins kvalitet, utan istället
lägger tid på att skapa massvis med nya småartiklar, något som i sig inte
förbättrar encyklopedin.
-----

Problemet med svenska Wikipedia är inte alla småartiklar. Jag tycker att
metadebatterna typ SSBR (sidor som bör raderas) är ett större problem.
Småartiklar om t.ex. farbror Joakims mosters farbror  eller Bart Simpssons
hund har på Wikipedia ett större allmänintresse än t.ex. lokala
idrottsföreningar. Ibland ser man folk som skriver seriösa artiklar om
något. men dessa tas bort pga att ämnet saknar allmänintresse. En typ av
förening har dock alltid allmänintresse, och det är studentföreningar.
"Allmänintresset" på Wikipedia är starkt påverkat av Wikipedianernas egen
bakgrund.

Detta är den bidragande orsaken till att jag lämnat Wikipedia som
bidragsgivare. Som källa för kunskaper ser jag Wikipedia värdefull.

Mvh
Tåggas

Till