Hola, Ernest:

> No és recomanable utilitzar postfix per enviar correu a
> internet. El més pràctic és utilitzar el postfix (o un altre
> MTA) per enviar correu localment al mateix ordinador, i si els
> usuaris volen enviar correu a internet que utilitzin un client
> de correu (com el mutt) que permeti enviar correu a través d'un
> servidor de correu remot (com Gmail).

M'havia quedant pendent de respondre aquest tema: això depèn de
les necessitats particulars. En concret, és molt habitual tenir
un MTA configurat amb un smarthost per processar tot el correu
que no és local, sobretot als servidors.

Per exemple, si enlloc de deixar en local els missatges que
t'envia el cron, els vols rebre a una altra bústia remota, el
MTA local ho pot fer perfectament via smarthost.

Tenir un MTA local, a més a més, pot ser útil per encuar els
missatges de sortida quan no tens connexió a internet. Potser
alguns MUA ho reintentaran, però d'altres no (per exemple, Mutt
ha començat a reintentar connexions des de fa poc) i el MTA local
fa de coixí.

Ara bé, em sembla intuir que la teva recomanació va en la línia
de no tenir un MTA públic, és a dir, tenir un servidor propi de
correu per enviar i rebre missatges de tot Internet. Si és això,
totalment d'acord amb tu. Si algú està interessat en les raons,
podem obrir un fil a part.

Salut!
Alex

--