Hola, Ernest:

> El fet que l'MTA tingui una cua interna de missatges (a
> diferència d'un MUA), no veig que sigui gaire rellevant,
> ja que l'únic que fa l'MTA local és connectar-se a l'MTA
> extern (és l'escenari que estavem discutint).

Quan aquesta connexió al MTA extern falla, et pot interessar
tenir una cua local per no perdre missatges. Potser en el cas
d'una persona no perquè el MUA ja li dirà que ha fallat la
connexió, és clar. Però si hi ha d'altres casos en què conviuen
una persona i algun procés que envia correu al MTA extern,
aquí podria tenir sentit un MTA local amb una cua perquè, si
falla la connexió, el procés no podrà enviar el correu (què se'n
farà depèn del MUA del procés, és clar).

> Per altra banda, quin MTA extern penseu utilitzar?

Qualsevol que ja et doni servei al MUA o un de corporatiu,
si el correu s'envia des de dins d'una organització que ho
permet.

Per exemple, si el meu correu està a Gandi i m'hi connecto amb
Mutt normalment via SMTP, podria configurar el meu MTA local per
enviar el correu sortint via Gandi utilitzant les mateixes
credencials d'usuari. Jo no tinc configurat el meu MTA local així
perquè no tinc processos que enviïn correus cap a fora dels meus
equips de treball, però hi ha gent que ho fa i així pot utilitzar
qualsevol MUA local per enviar correu.

A la xarxa interna de la UPC tenim un MTA al que podem enviar
missatges que vagin a qualsevol lloc sense autenticar-nos. Així,
qualsevol servidor el pot utilitzar per enviar correu fàcilment.

Espero haver-me explicat millor.

Salut,
Alex

--