Hei,

Først av alt - takk for innsatsen med OpenOffice. Skulle ønske myndighetene virkelig skjønte hva som trenges og bevilget noe av oljefondet til denne typen arbeid. Det kan da umulig være inflasjonsdrivende når produktet gis vekk gratis? :-)

Jeg ble for en tid siden oppfordret til å skrive en liten spalte om databruk i et nytt helgemagasin som heter Velsignet Helg. Dette retter seg først og fremst til folk i kirker og menigheter i Norge. Etter litt betenkningstid takket jeg ja, og en av de tingene jeg har skrevet om er OpenOffice.

Jeg synes frivillige organisasjoner og lag burde tenke enda mer enn alle andre på hvordan de bruker pengene sine siden mye av det kommer fra gaver fra enkeltpersoner. Jeg skal i hvert fall gjøre mitt til å fortelle flest mulig om OpenSource løsninger (ja, jeg vet at OSS ikke er det samme som gratis).

Selv bruker jeg OpenOffice, Firefox, Thunderbird, Joomla, WordPress og en god del andre softwarepakker.

Jeg synes fremdeles OpenOffice har et par områder der det er langr frem til konkurrentene. Spesielt gjelder dette oppgraderinger og plug-ins. Oppgraderinger burde foregå fra innsiden av applikasjonen. Automatisk versjonssjekk, og spørsmål om nedlasting. Og valg for helautomatikk for oppgradering.

Et annet område er plug-ins. Språkverktøy burde være plug-ins slik at jeg bare kan laste ned en .exe fil som installerer seg på rett plass uten at jeg trenger å gjøre noe som helst mere. Et lite hjertesukk her: Jeg foretrekker engelsk rpogram, men bruker norsk stavekontroll. Det burde være enklere å sette riktig språk for teksten du holder på med. Nå må jeg merke alt og gå inn på Format>Character og velge språk. Ikke særlig logisk. I MS Office er dette et eget menyvalg. Aller helst burde det være mulig å sette et språk som default. I vår familie snakkes det tre språk og engelsk er det enkleste valget for PC'er.

En annen ting som forundrer litt er at OpenOffice bruker domenet som navn. Er det noen planer om å fjerne .org i produktnavnet? Det er ingen som orker å benytte annet enn OpenOffice i dagligtale. Aner ikke om det har vært noen debatt om dette eller hvorfor en bruker domenenavnet i utgangspunktet. Synes bare det er rart...

Jeg følger nøye med i utviklingen av OpenOffice og gleder meg hver gang jeg ser litt fremgang. Ønsker dere all mulig lykke videre. Og som sagt - jeg skal i hvert fall gjøre min del av jobben :-)

Vennlig hilsen,

Svein Wisnæs