Svein Wisnaes skreiv:
Hei,

Først av alt - takk for innsatsen med OpenOffice. Skulle ønske myndighetene virkelig skjønte hva som trenges og bevilget noe av oljefondet til denne typen arbeid. Det kan da umulig være inflasjonsdrivende når produktet gis vekk gratis? :-)

Det er i det minste ein del kommunar og fylkeskommunar som har bidrege - spesielt dei som sjølve brukar OpenOffice.org i skulane.

Jeg ble for en tid siden oppfordret til å skrive en liten spalte om databruk i et nytt helgemagasin som heter Velsignet Helg. Dette retter seg først og fremst til folk i kirker og menigheter i Norge. Etter litt betenkningstid takket jeg ja, og en av de tingene jeg har skrevet om er OpenOffice.

Så fint :-)

Jeg synes fremdeles OpenOffice har et par områder der det er langr frem til konkurrentene. Spesielt gjelder dette oppgraderinger og plug-ins. Oppgraderinger burde foregå fra innsiden av applikasjonen. Automatisk versjonssjekk, og spørsmål om nedlasting. Og valg for helautomatikk for oppgradering.

Engelsk OpenOffice.org skal iallfall ha «Help - Check for Updates» pluss funksjonar for automatisk sjekk og nedlasting. Eg er ikkje sikker på kor mykje av dette som er slått på som standard, og heller ikkje kor smertefri oppgraderinga er.

Et annet område er plug-ins.

OpenOffice.org har nyleg fått støtte for Firefox-inspirerte utvidingar («extensions»), men utvalet er vel ikkje så stort enno.

> Det
burde være enklere å sette riktig språk for teksten du holder på med. Nå må jeg merke alt og gå inn på Format>Character og velge språk. Ikke særlig logisk.

Tja, eg vil påstå at det er veldig logisk. Du kan velja ulike språk på ulike delar av dokumentet - det er formatering på teiknnivå. Eg kan derimot vera einig i at det ikkje er spesielt lettvint, i normaltilfellet der du vil ha same språk i heile dokumentet.

Om du ofte skriv på ulike språk, er det ein god vane å velja språk før du byrjar å skriva. Det er heller ikkje dumt å ha fleire dokumentmalar med ferdigoppsett språk.

En annen ting som forundrer litt er at OpenOffice bruker domenet som navn. Er det noen planer om å fjerne .org i produktnavnet? Det er ingen som orker å benytte annet enn OpenOffice i dagligtale. Aner ikke om det har vært noen debatt om dette eller hvorfor en bruker domenenavnet i utgangspunktet. Synes bare det er rart...

Jeg følger nøye med i utviklingen av OpenOffice og gleder meg hver gang jeg ser litt fremgang. Ønsker dere all mulig lykke videre. Og som sagt - jeg skal i hvert fall gjøre min del av jobben :-)

Takk, takk :-)

Med helsing,
 Gaute Hvoslef Kvalnes