Kierrettyä paria käytetään yleisesti tietoliikenteessä ja esimerkiksi tuo
mainitsemani 130 ohmin kaapeli on olut puhelintekniikan käytössä
taajuusalueena
ehkä LW-MW taajuudet riippuen PCM-laitteistosta.
Näissä kaikissa ovat signaalitasot meidän radiosignaaleihimme nähden reilusti
suurempia. Kuitenkin tiedetään, että häiriöllisissä olosuhteissa noita
suojavaippoja näissäkin siitä huolimatta tarvitaan.
Käsittääkseni esim. hinta on tekijä jonka takia on joissain ratkaisuissa
siirrytty koaksiaalin suojatusta parikaapelista eli hyvä semmoinen on ainakin
aiemmin ollut kallista.
On sitten sovituksien takia huomioitava kaapelin impedanssi ja se, että
vastaaotinpäässä symmetrinen parikaapeli pitäisi sovittaa epäsymmetriseen
antenniliitäntään ellei vastaanottimessa ole sellaista - R390A/URR:ssä
esimerkiksi on ellei joku ole modannut sitä pois.

73,s IJL