From: "Ijl" <i...@mbnet.fi>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@hard-core-dx.com>
Sent: Friday, December 02, 2011 3:44 PM
Subject: Re: [DX] Koksin maadoitus

Esimerkiksi Beldenin 100 ohmisen twinaxin vaimennus on pyöreät 10dB/1km 1 MHz
taajuudella.
En tiedä hinnoista. Tuota keltaista NEK:in 130 ohmista oli kelakaupalla
(jotain
500-1000m keloja) romiksella sillä hintaa kun pois vaan vei. Noilla kun ei
mitään romumetalliarvoa ole. Enää ei valuettavasti ole jäljellä kuin tuo
kelanloppu.
http://ijl.fi/komponentit/puhelintekniikan_parikaapeleita.jpg
Kukaan ei silloin ollut tuosta kiinnostunut, mutta olen sitä hyvin moneen
tarkoitukseen käyttänyt mm. lämpötila-anturien johtoina.
Käyttötaajuusalueena MW lienee tosiaan aika sopiva vielä tälle
parikaapelille.
Kun sitten mennään ylemmille taajuuksille niin kyllä koaksiaali on
toimivampaa.
Jos se on suojaamatonta ja maattamatonta niin voisin ihan maalaisjärjellä
kuvitella oikeiden sovitusten päissä olevan erityisen tärkeitä tai voi käydä
niin, että itse syöttöjohto toimiikin antennina. Kiertämättömällä parilla
melko
se varmasti toimii niin muutenkin.

73,s IJL