UHF-liitin ei ole missään tapauksessa BNC:tä parempi jos puhutaan
epäsovituksesta.
Voi katsella halkaisukuvia liittimestä ja päätellä minkä epäjatkuvuuskohdan
sen mitoitus muodostaa koaksiaaliin. Tällä ei tosin ole merkitystä matalilla
taajuuksilla.
Minulla on tapana vaihtaa suhteellisen usein esim. mittauskäytössä olevat
kaapelit uusiin niin ei tarvitse arvella onko liittimet kunnossa. Kiinteässä
asennuksessa tilanne on tietysti toinen. Mainitsemani TNC on tämmöiseen
käyttöön erityisen sopiva.
Aktiivikäytössä oleviin laitteisiin olen vaihtanut UHF-runkojen tilalle
N-liittimen tai isolaippaisen (samankokoinen kuin UHF:ssä) BNC:n useimmissa
tapauksissa.
Tässä on sekin syy, että ei tarvitse niin tolkutonta lajivalikoimaa eri
liittimillä varustettuja kaapeleita. Vaikka niitä siltikin on liikaa..

73,s IJL