Kiitos JTK! =)
Piti ihan kaivella arkistoja, ja kyllähän siellä näyttäisi olevan muitakin
kuin skotteja vaikka toisin muistelin!
Omaan vihkooni olen  kirjannut seuraavat:

Kuulumispäivä 30.10.1978.
Kuulumisen kellonajan olen ihmeekseni unohtanut merkitä, mutta illallahan
se oli.
Kuuntelupaikka Pohjois-Savossa, Juankosken Muuruvesi.
Ja asemat kuuluivat ainakin tunnin.
Olin silloin puutarha-alan alkeiskoulussa eli puutarhakoulussa.
Saman käytävän opiskelukaveri kävi ilmoittamassa, että ula:lla kuuluu
brittejä puhtaasti! =)

Ja ne listaamani ovat:

BBC 1/2  taajuus 88,10MHz.
BBC 1/2 taajuus 88,70MHz
BBC Radio 1 taajuus 90,30 MHz
BBC 1/2 taajuus 90,50MHz
BBC 3 taajuus 92,10MHz
BBC 4 taajuus 93,10MHz
BBC 4 taajuus 94,70MHz

Lokaukset (porukat ilmoittaneet ne tropona) löytyvät tuolloin kai
seuraavasta Sunspotista muiden DX- persoonien toimesta.
Kyllähän se lehti omasta kaapistanikin löytyy jos et sitä muualta löydä.
Täytynee kaivella jahka saan tuon sapuskan tehtyä ja syötyä. ;)

Ja taajuuksien määrittelyssä otettava huomioon, että kuuntelukapineena oli
Selena B-206.
Siihen olin tehnyt oman apuasteikon FM-puolelle.
Kyllähän analogiseenkiin toosaan kohtalaisen tarkan asteikon saa aikaiseksi.
Sama juttu kuin lyhyillä ja keskipitkillä.
Ekaksi liimataan asteikolle millimetripaperista liuska, siihen numerot
miten mahtuvat, vaikka 1-100 ja tietenkin 10:n välein kun tilanpuute.
Sen mukaan määritellään tunnetut taajuudet kaikista kuuluvista
suomalaisista asemista.
Sitten isolle millimetripaperille sivulaitaan mahdollisimman tarkka
taajuusluettelo FM- alueen alapäästä yläpäähän.
Alalaitaan taas se oma asteikko, oliko se nyt 1-100 yms.
Loppuhan on helppoa.
Alalaidan asteikon ja sivulaidan taajuusasteikon kohdalle laitetaan piste
varman taajuustiedon kohdalle.
Kun moisia tarpeeksi paljon pisteiden väliin voi vetää käyrän.
Käyrän ja radion millimetriasteikon perusteella taajuuden voi määritellä
hyvinkin tarkasti.
Anteeksi kun kirjoitin tämän, taatusti tuttu konsti kaikilla analogista
toosaa ruuvanneelle DX- kuuntelijalle. =))
Mutta uusille, digitaalisia numeroita katsoville lie tuntemattomampi juttu?

t. MNi

9. tammikuuta 2015 12.49 Jukka Kotovirta <jukka.kotovi...@gearshiftgroup.com